Slovenský antimonopolní úřad odhalil stavebnický kartel

Bez dohody to nejde. Jak uvádí majitel menší stavební firmy, bez dohody mezi stavbaři či přímo se zadavatelem se nelze dostat k zakázce

Bez dohody to nejde. Jak uvádí majitel menší stavební firmy, bez dohody mezi stavbaři či přímo se zadavatelem se nelze dostat k zakázce Zdroj: Isifa

Slovenský antimonopolní úřad odhalil spolčení čtyř firem, ke kterému mělo dojít u zakázky za dva miliony eur.

„Úřad má důvodné podezření, že společnosti koordinovaly svůj postup při předkládání nabídky ve veřejné zakázce,“ vysvětluje ve svém stanovisku. Navíc šlo o rekonstrukci budovy, která je spolufinancována z evropských fondů. Pokud by tedy došlo k potvrzení existence kartelu, může Evropská unie žádat své peníze zpět.

Úřad už podnikl první kroky a zajistil důkazy. Ještě před zahájením správního řízení vykonal neohlášené inspekce v prostorách dotčených firem. Získal tak podklady k podezřelé veřejné zakázce včetně e-mailů. O které společnosti jde, prozradit nemůže. Jejich jména budou zveřejněna až tehdy, potvrdí-li protimonopolní úřad definitivně kartelovou dohodu a udělí za ni pokutu. Ta může dosahovat až deset procent jejich obratu.

Jak deníku E15 potvrdil anonymně majitel menší stavební firmy, kartely jsou běžnou součástí slovenského stavebnictví. Podnikatelů je hodně, zakázek méně, a tak se ve svém zájmu často raději dohodnou. Například na výši ceny, rotaci zakázek, případně předložení či nepředložení nabídky. „Bez dohody mezi stavbaři anebo přímo se zadavateli se těžko dostanete k zakázkám,“ popsal zdroj deníku E15 slovenskou realitu.

Odhalení dohod a jejich prokázání je však běh na dlouhé tratě. Například až v prosinci minulého roku se po více než sedmi letech protahovaných soudních stání uzavřelo řízení s šesti velkými stavebními společnostmi včetně Doprastavu, Strabagu a Skansky. Šestice firem musí cekem zaplatit téměř 45 milionů eur, protože koordinovaly svůj postup při výběru stavitele na jeden úsek dálnice D1 mezi obcemi Mengusovce a Jánovce.