Indie nalije stamiliardy do železnice, země chce podpořit hospodářský růst

Vlakové nádraží v Bombaji

Vlakové nádraží v Bombaji Zdroj: Reuters

Ilustrační foto
Železnice Maeklong, Thajsko
3
Fotogalerie

Evropou vzývané ekologické železniční dopravě se začíná dostávat více pozornosti i ve velkých asijských zemích. Po železniční velmoci Číně se do výraznějších investic do vlakové dopravy pouští v posledních letech i druhý nejlidnatější stát světa Indie.

Země s více než 1,3 miliardy obyvatel investuje letos a příští rok do železniční infrastruktury v přepočtu přes půl bilionu korun. Oznámila to indická ministryně financí Nirmala Sitharámanová. Investice je součástí pětiletého plánu, jenž končí právě zmíněným obdobím.

Státní Indické dráhy plánují z přidělených peněz například postavit pět set kilometrů nových železnic, zdvojkolejnit 2650 kilometrů tratí, obnovit čtyři tisíce kilometrů tratí, elektrifikovat šest tisíc kilometrů cest nebo koupit dvanáct tisíc nákladních vagonů.

Cílem je podpořit hospodářský růst země. Financování letošních investic má z poloviny pokrýt kombinace půjček, institucionálního financování a takzvaných PPP projektů, v rámci kterých spolupracuje veřejný sektor se soukromým. Ekonomové však už dříve vyjádřili obavy, zda se vládě podaří najít dostatek peněz, aniž by se výrazně propadl schodek veřejných financí.

Indické investice jsou zajímavou příležitostí i pro české podniky. České dráhy a Asociace podniků českého železničního průmyslu například v roce 2014 podepsaly dohodu o strategickém partnerství s Indickými drahami.

„Díky partnerství mohou tuzemští exportéři získat lepší přístup k tendrům a vůbec veřejným zakázkám, které se v Indii vypisují,“ uvedl tehdy velvyslanec v Indii Miloslav Stašek.

Z tuzemských firem na čínském trhu obchoduje například Škoda Electric, výrobce brzd Dako nebo dodavatel zabezpečovací techniky AŽD Praha.

Na železnici sází také Thajsko. Koncem loňského října zahájilo první etapu výstavby rychlotratí, nově vznikající síť by měla zpočátku měřit zhruba 220 kilometrů. Náklady na výstavbu, kterou provedou Číňané, se vyšplhají v přepočtu na zhruba 170 miliard korun.

Z evropských zemí ohlásilo výrazné investice do železniční sítě jako poslední Německo. Desetiletý plán modernizace tamní sítě počítá s náklady v přepočtu 2,2 bilionu korun. Andreas Scheuer, ministr dopravy, označil záměr za největší program modernizace železnice v historii země.