Výrobci oken bojují o přežití

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Petr Horky

Výroba oken v Česku zažívá už několik let propad a dno je stále v nedohlednu. Přitom ještě před pěti lety se zdálo, že s okenářskou produkcí lze udělat díru do světa.

Do odvětví tvořeného převážně menšími a středními rodinnými firmami vtrhli velcí dravci typu Penty, Wood & Company nebo zakladatele developerské firmy Orco Jeana Francoise Otta.

Jenže se ukázalo, že zuby si může vylámat i žralok. Společnost AQ Okna ze stáje Orka, jeden z původních lídrů trhu s tržbami kolem miliardy, v roce 2009 zkrachovala. Neslavně dopadla také okenářská akvizice investiční skupiny Penta v Polsku, kde v roce 2008 koupila společnost Okna Rabien. Ta však o čtyři roky později kvůli krizi na polském trhu rovněž hodila ručník do ringu.

Z velkých hráčů zbyl jen Window Holding, za nímž stojí investoři z Wood & Company. Ten však nezveřejnil výsledky už od roku 2010, kdy na provozní úrovni prodělal přes čtvrt miliardy korun při tržbách kolem 1,8 miliardy. Je však pravděpodobné, že od té doby se jeho situace razantně nezlepšila. O tom svědčí i fakt, že pod tlakem financujících bank museli loni na podzim ze své funkce odejít z představenstva holdingu dva vrcholní manažeři.

Dlouhotrvající propad investory překvapil

„Investoři vstupovali na trh v okamžiku jeho největšího boomu a ve svých modelech nepočítali s jeho větším a především dlouhodobým propadem,“ řekl deníku E15 člen představenstva Window Holding Jan Čajan. Podle jednatele konkurenční společnosti Sulko Petra Suchánka je nesmírně obtížné využívat úspor z rozsahu v odvětví, které je téměř výhradně zakázkovou a velmi sezonní výrobou.

Těsně po nástupu krize v roce 2009 se hodnota tuzemského trhu s okny a dveřmi pohybovala podle odhadů z oboru kolem 15 miliard korun. Aktuální čísla nikdo nemá, aktéři z byznysu se ale shodují, že od té doby žádný obrat k lepšímu nenastal. „I nadále dochází k meziročnímu poklesu, který podle našich informací činí zhruba 15 procent,“ sdělil manažer firmy Sulko Suchánek.

Nejvíce je podle Suchánka tímto poklesem postižen segment středně velkých zakázek pro koncové spotřebitele.
Současně tuzemští výrobci čelí zvláště tvrdé konkurenci z Polska, která podle jejich odhadů ovládla asi třetinu českého trhu, zvláště u levnějších oken. Domácí výrobci se jim snaží čelit produkcí sofistikovanějších oken a kvalitou servisu.

Přesto se kombinace krize a zahraniční konkurence citelně promítá do hospodaření firem. „Marže a ziskovost se již několik let drží na minimální úrovni či spíše pod ní,“ uvedl Čajan z Window Holdingu.

Andrea Ferancová: Platy investičních bankéřů v Praze a Londýně se tolik neliší