Na trhu chybí až dvacet tisíc ajťáků | E15.cz

České firmy zoufale shání ajťáky. Na trhu jich chybí až dvacet tisíc

Vladan Gallistl

Vladan Gallistl

Vstoupit do diskuze
0

Tuzemské firmy zoufale shánějí pracovníky ve všech odvětvích. Expertům na IT ovšem nabízejí dokonce více, než průměrně berou bankéři.

Na rozhicovaném pracovním trhu scházejí firmám snad všechny profese. Navíc jsou i takové, kde jde poptávka do krajnosti. Týká se to specialistů na informační technologie.

„Největší nedostatek lidí vládne v informačních technologiích a ve výrobě,“ upozorňuje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Obdobně situaci nahlíží ředitel personálně poradenské firmy Hays CR Ladislav Kučera.

„Nejvíce lidí schází ve výrobě, velmi žádaní jsou odborníci v IT, zdravotnictví, v obchodě. Oproti tomu je poměrně dobře saturovaný trh ve financích a účetnictví,“ dodává.

Ve výrobě scházejí lidé kvůli svižnému ekonomickému růstu v celé Evropě, z čehož těží tuzemské firmy při vývozu na západní trhy – jsou to strojírenské společnosti, firmy z autoprůmyslu nebo výrobci elektroniky. V této oblasti podle personalistů chybějí konstruktéři, technologové, operátoři výroby, pracovníci v oblasti kvality, ale i svářeči nebo obráběči.

Zatímco zmíněné profese chybí „pouze“ výrobním společnostem, programátorů, projektových manažerů nebo například vývojářů je nedostatek ve všech společnostech. „Důvody jsou prosté, IT prostupuje do všech sfér ekonomiky, a proto jsou IT odborníci poptáváni i jinde než v IT firmách,“ zdůrazňuje Součková. Odhaduje se, že na trhu chybí až dvacet tisíc ajťáků.

Ne náhodou patří lidé v IT k nejlépe placeným. Jejich průměrný plat v prvním čtvrtletí podle dat statistiků přesahoval 56,8 tisíce korun.

Přeskočili tak dokonce zaměstnance bank, kteří ještě před pár lety byli na špičce. Prudce ale rostou příjmy v celé ekonomice, když se průměrná mzda v prvním čtvrtletí meziročně zvýšila o 8,6 procenta na více než třicet tisíc korun.

Nedostatek pracovníků se odráží nejen na výši mezd, ale mění celý trh. „Situace dospěla do takové fáze, že se obrátil standardní model personalistiky a dnes si v mnoha případech nevybírá zaměstnavatel zaměstnance, ale zaměstnanec zaměstnavatele,“ dodává obchodní ředitel personální agentury Axial Marek Strieborný.

Na rozdíl od minulosti už firmy nespoléhají na inzeráty, ale aktivně „loví“ u konkurence. „Přetahování lidí je realita současného pracovního trhu,“ konstatuje Součková s tím, že firmy by měly investovat také do loajality svých zaměstnanců.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.