Arnošt už je na vodě. V novém
Přístaviště poblíž Wonkova mostu za pardubickou ČEZ arenou je už od začátku zimy prázdné. A ještě pár dní bude. Ale jen do konce dubna. Pak se na své tradiční kotviště vrátí loď Arnošt z Pardubic. Od května zase bude vozit výletníky po Labi k Srnojedům nebo pod Kunětickou horu.
Jméno lodi zůstane, ale jinak bude jako nová. A to doslova. Parník prošel přes zimu rozsáhlou rekonstrukcí, při které mu technici vyměnili takřka všechny vnitřnosti. A nový bude i vzhled. K původní bílé barvě přibude červená. „Bílá loď vypadala dost fádně, teď by měla být zajímavější,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel pardubického dopravního podniku, kterému parník patří.
V neděli večer se opravená loď vydala na velkém valníku z Hlavečníku do Přelouče a v pondělí ráno ji velký jeřáb spustil na vodu. „Teď bude kotvit v Přelouči, kde ho čekají všechny možné prohlídky a kontroly ze strany plavebního úřadu. Na konci dubna už se Arnošt po vlastní ose vydá do Pardubic, protože chceme stihnout začít v květnu jezdit,“ podotýká Pelikán.
Už žádné naklánění
Arnošt z Pardubic měl několik závažných technologických nedostatků. Kvůli nádržím na přídi se například loď směšně nakláněla dopředu. „To by měly vyřešit nové plováky v přední části lodi,“ vysvětluje ředitel dopravního podniku.
Nové jsou i motory. „Pohon byl naprosto nevyhovující, musely se vyvinout a namontovat nové motory. Nové je i vybavení kormidel a spousta dalších věcí,“ říká Pelikán. Běžný cestující ale velkou změnu na palubě nezaznamená. „Opravovaly se především věci, které nejsou tolik vidět, ale jsou důležité. Kdyby se lidé podívali do strojovny nebo pod podlahu, našli by spoustu novinek,“ dodává Pelikán.
Co ale uvidí každý na první pohled, budou nové barvy pláště. Zatím je loď bílá a červenou má pouze ponornou část, ta byla dříve černá. Než v květnu vypluje na pravidelnou trasu, měl by Arnošt dostat ještě barevný polep. „Mělo by to být trochu překvapení, ale můžu naznačit, že provedení bude podobné jako u jednoho trolejbusu,“ usmívá se Pelikán. A na mysli má trolejbus číslo 407, který je vyzdobený motivy Arnošta z Pardubic v červené a oranžové barvě.
Opravy už byly nutné. Arnošt brázdil labské vody více než deset let bez nějakého většího zásahu. „Vlastně se ani nevědělo, co všechno bude potřeba opravit. Všechno ale proběhlo podle plánu, a snad se vejdeme i do plánovaného rozpočtu,“ podotkl Pelikán. Celková cena za rozsáhlou rekonstrukci by se měla pohybovat okolo čtyř milionů korun. Po opravách by ale její provoz měl být výrazně levnější.
Vedení dopravního podniku zatím neplánuje žádné změny v pravidelných trasách. Arnošt bude tak jako doposud plout buďto po proudu k Srnojedům, anebo opačným směrem přes zdymadlo a Brozany pod Kunětickou horu. Právě plavba do Kunětic by mohla být pro turisty zajímavá. Nedaleko začalo fungovat Letecké muzeum Jana Kašpara, kousek je to i na hrad.
„Žádné společné akce, jako třeba zvýhodněnou jízdenku se vstupenkami a podobně, zatím neplánujeme. Máme jiné starosti. To ale neznamená, že bychom se tomu v budoucnu bránili. Je to velice atraktivní turistická lokalita a dovedu si představit, že by třeba mimopardubičtí návštěvníci mohli takového balíčku využívat,“ uvedl Pelikán.
Až do Hradce?
Nedávno se objevily i informace o plánovaném zesplavnění Labe z Pardubic až do Hradce Králové. To by ovšem mimo jiné znamenalo stavbu plavební komory u Opatovic. Cena by byla astronomická. „Když jede parník pod Kunětickou horu hodinu a půl, jak dlouho by jel do Hradce? Čtyři hodiny? Nevím, jestli by tak dlouhá cesta někoho bavila,“ uzavírá Pelikán.