Billboardy zmizí jen z dálnic a hlavních tahů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Reklamní billboardy by měly do pěti let zmizet jen od silnic I. třídy a dálnic. Rozhodli tak poslanci, když přistoupili na pozměňovací návrh Senátu. Poslanci původně schválili omezení reklamy u všech silnic a dálnic. Pro senátní mírnější verzi dnes hlasovali hlavně poslanci ODS, TOP 09 a nezařazení poslanci. Novelu nyní dostane k podpisu prezident republiky. Někteří poslanci se obávají arbitráží ze strany reklamních firem.

Senát navrhl, aby u místních komunikací a silnic II. a III. třídy byla dosavadní pravidla pro billboardy zachována. Někteří senátoři se obávali, že rozsáhlejší omezení reklamních nosičů by vedlo například k výpadkům příjmů ve státním rozpočtu a že obecní rozpočty by tratily na příjmech z pronájmu pozemků. Sněmovna tyto argumenty vyslyšela.

Asociace venkovní reklamy považuje schválený návrh za rozumný kompromis, který nebude mít fatální následky pro tento obor reklamy. „Sami jsme cítili, že dálnice už byly neudržitelné a něco se s tím muselo udělat. Je to zkrátka evropský trend, že reklama od dálnic postupně mizí,“ řekl prezident Asociace venkovní reklamy Stanislav Lazar.

Někteří poslanci se přesto obávají případných arbitráží kvůli zmařeným investicím reklamních firem do jejich billboardů. Ministr dopravy Pavel Dobeš poslancům řekl, že sice nelze zabránit arbitrážím se státem ze strany firem, které by se cítily omezením billboardů poškozeny. Jak ale dodal, podle právních analýz by tyto arbitráže nebyly úspěšné a že by stát tyto spory vyhrál. Uvedl mimo jiné, že stát má právo přijímat opatření například k ochraně veřejného zdraví, i když je tím negativně ovlivněna zahraniční investice.

S tím ale nesouhlasil poslanec ČSSD Stanislav Křeček. „Podle mých informací jsou ty arbitráže jisté,“ tvrdil a vyzval poslance, aby své rozhodnutí ještě zvážili.

Senátní návrh je podle Dobeše přijatelný. Ujistil, že nedává jakoukoli možnost návratu informačních tabulí na silnice, které spadají do působnosti Ředitelství silnic a dálnic. Ministerstvo dopravy při návrhu změn v oblasti zřizování a provozování reklamních zařízení zdůrazňovalo zejména bezpečnost silničního provozu. Kvůli bezpečnosti omezují umísťování billboardů u silnic například Německo, Španělsko, Belgie, Dánsko, Estonsko nebo Maďarsko.

Asociace venkovní reklamy chce nyní s ministerstvem dopravy jednat o podobě prováděcí vyhlášky, která bude řešit likvidaci billboardů v 250metrovém pásmu podél tuzemských silnic I. třídy a dálnic. „Chceme dohlédnout na to, aby se vůči všem postupovalo stejně a zákon se do pěti let skutečně naplnil,“ podotkl Lazar.

Odborníci odhadují, že podle schváleného návrhu by mělo zmizet 15 až 20 procent venkovních reklamních ploch. Naopak sněmovní verze by podle Lazara znamenala likvidaci celého oboru, který nyní čítá zhruba 20 tisíc registrovaných reklamních ploch.