Češi šetří, kupují nejlevnější potraviny

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Propad maloobchodních tržeb se v květnu zpomalil. Zatímco v květnu maloobchod v meziročním srovnání klesl o 4,1 procenta, v následujícím měsíci jen o 2,1 procenta. Pád zpomalil růst prodejů nepotravinářského zboží.

Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu reálně meziměsíčně zvýšily o jedno procento, uvedl Český statistický úřad. Meziročně se květnové tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,3 procenta. Loňský květen měl o jeden pracovní den více. „Maloobchodní tržby potvrzují slabost spotřebitelské poptávky a jsou jen dalším číslem v řadě, které ukazuje, že na domácí poptávku česká ekonomika rozhodně spoléhat letos nemůže. Na vině je vyšší inflace, respektive klesající reálné mzdy, a také obavy z dalšího vývoje ekonomiky,“ komentoval dnes statistiky analytik ČSOB Petr Dufek.

Slabá spotřebitelská poptávka podle Dufka brzdí růst cen v obchodech. „Další měsíce přitom rozhodně nepřinesou žádný obrat a dá se dokonce očekávat, že výsledky maloobchodu budou ještě slabší,“ upozornil Dufek.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o půl procenta. Meziročně ale poklesly, očištěné o pracovní dny o 3,5 procenta a neočištěné o 6,4 procenta. Snížil se prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů i tržby za opravy.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,2 procenta, stejně jako meziročně očištěné o pracovní dny. Neočištěné tržby meziročně stagnovaly, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,9 procenta, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly.

Mezinárodní srovnání maloobchodních tržeb:Mezinárodní srovnání maloobchodních tržebMezinárodní srovnání maloobchodních tržeb | CSUZdroj: ČSÚ

V nepotravinářském sortimentu zaznamenal růst zejména prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o čtyři procenta. Tržby vzrostly také ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, s počítačovým a komunikačním zařízením a s oděvy a obuví. I nadále pokračoval nižší zájem o nákupy potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách, kde tržby klesly o 1,6 procenta, respektive o 0,3 procenta.

Květnový cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101 procent a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.