Českému exportu se daří, za devět měsíců vzrostl o osm procent

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Čeští exportéři za devět měsíců zvýšili vývoz o osm procent z 2,1 bilionu korun na 2,3 bilionu korun. V rámci exportní konference to uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. O 3,5 procenta klesla na 80 procent podle ministra také závislost exportérů na Evropské unii.

Kuba zopakoval, že export táhne hospodářství České republiky, na HDP se podílí přes 80 procenty. „Export je pro nás klíčový, co ho ale dělá zranitelným, je závislost na EU,“ uvedl. Zdůraznil, že české výrobky mají dobré jméno i v mimoevropských zemích a že je potřeba toho využít.

Slabinou českého exportu je podle Kuby zejména malá diverzifikace a orientace na automobilový průmysl. „Kdyby teď přišel problém v automobilovém průmyslu, tak na nás dopadne daleko razantněji než někde jinde, protože nemáme diverzifikaci dostatečnou,“ uvedl. Zranitelnost českého exportu spočívá podle něj i v tom, že velké procento, přes 50 procent, dělá deset firem.

V rámci nové exportní strategie vlády pro léta 2012 až 2020 se tak chce ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s Hospodářskou komorou ČR a Svazem průmyslu a dopravy ČR soustředit na malé a střední firmy.

„Ministerstvo musí být pro firmy servisem,“ sdělil Kuba. Podle prezidenta hospodářské komory Petra Kužela je podpora státu zásadní pro to, aby se firmy na trhy mohly dostat samy bez zahraničních prostředníků.

:

Ministerstvo chce firmám při vstupu na nový trh proto například nabídnout u tří prvních vývozů atraktivnější podmínky. „Jde o takový inkubátor,“ podotkl Kuba.

Člen Národní ekonomické rady vlády Michal Mejstřík upozornil, že by Česká republika při přílišném zaměření na jedno průmyslové odvětví mohla následovat vývoj Finska. Tam podle něj velká orientace na Nokii skončila tím, že po špatném manažerském rozhodnutí ve firmě se z Finska po 20 letech silných vývozů stala země se zápornou obchodní bilancí.