Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky | E15.cz

Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky

Dárcovské SMS vycházejí z módy, digitalizace a internet mění neziskovky
Počítač, klávesnice, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Adéla Čabanová

Úspěšná neziskovka se nemůže spoléhat na granty, klíčem je dlouhodobá péče o dárce, ať už ty individuální, nebo firemní. Důvodem je mimo jiné velká konkurence mezi jednotlivými projekty, které usilují o dary, a s tím související rostoucí nároky dárců. Zaznělo to v odborném programu veletrhu NGO Market, který pořádá Nadace Forum 2000.

U dárců oblíbené dárcovské SMS jsou z tohoto pohledu problém, protože se jedná o anonymní dar a neziskovka nezískává kontakt. Naproti tomu roste význam dárcovství přes internet, kde dárci prozrazují kontakty. „Je třeba odstraňovat bariéry anonymního dárcovství a budovat vztahové dárcovství,“ říká Libor Marek, který vede Nadaci Neziskovky.cz.

Budování dlouhodobého vztahu s dárcem je jedním z klíčových trendů, jak se neziskovky v Česku snaží hledat udržitelné financování. Dalším je to, že neziskovky hledají vlastní komerční aktivity. „Stírá se rozdíl mezi start-upy, neziskovkami a sociálním podnikáním,“ říká Marek.

Rok jinak: korporátní know-how pro neziskovky

Efektivitě neziskovek významně pomáhá digitalizace. Například česká Amnesty International místo rozesílání papírových potvrzení o darech zavedla elektronické žádanky, přes které si může každý dárce sám nechat vygenerovat potvrzení v pdf formátu k vytištění.

Odpadlo tak mnoho zbytečných hodin administrativy. Při komunikaci s dárci také využívá automatické předvyplňování formulářů. „Dramaticky to zvyšuje úspěšnost fundraisingu,“ tvrdí Jiří Krupa, vedoucí oddělení péče o dárce Amnesty International. „Spousta lidí začíná přispívat na internetu. Už nepotřebujeme obvolávat tisíce lidí,“ dodává Krupa.

Podle Marka se budou muset neziskovky těmto trendům přizpůsobit. A to nakonec i ty, které dosud spoléhají na tradiční grantové financování. „Spousta organizací si s tímto přerodem neumí zatím poradit. Budou se to muset naučit,“ říká Marek.

Největší firmy světa chtějí do digitalizace výroby nalít 900 miliard dolarů

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!