Detailní značení původu masa má navrátit důvěru spotřebitelů

Ilustrační foto, vepřové maso

Ilustrační foto, vepřové maso Zdroj: Podhora Marek

Od dubna příštího roku by se mělo výrazně rozšířit značení původu u baleného masa. Podobným způsobem, jako se nyní značí hovězí, by se podle nového nařízení EU mělo označovat vepřové, drůbeží, skopové a kozí maso. Ze značení by se měl spotřebitel dozvědět, odkud zvíře pocházelo a kde bylo poraženo.

Nynější legislativa například umožňuje, aby byl kód pro Českou republiku CZ uváděn u kuřat, která byla do země dovezena z Polska a u českého zpracovatele pouze naporcována a zabalena. Údaj o tom, kde se kuře vylíhlo a bylo vykrmeno a poraženo, tak chybí. Na problematiku upozornil ředitel právního a zahraničního odboru Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) Petr Čejka.

„V této době je úprava tak, že kromě hovězího masa a ryb je původ nepovinný. On se stává povinným pouze tehdy, když by spotřebitel mohl být uváděn v omyl,“ podotkl Čejka.

Čeští spotřebitelé se zejména po sérii afér v předchozích letech začali více zajímat o původ potravin, které kupují. Výrobci potravin proto začali zdůrazňovat tuzemský původ svých výrobků a surovin.

Například největší tuzemský zpracovatel masa Kostelecké uzeniny začal balené výsekové maso nedávno označovat barevným oválem s označením CZ, číslem jednoho ze svých dvou závodů a sloganem České maso z českých chovů.

„V případě vepřového masa přes osmdesát procent pochází přímo z českých farem, které spadají pod společnosti skupiny Agrofert, a můžeme tak garantovat kvalitu chovu i zpracování masa. Zbytek nakupujeme od českých zemědělců,“ uvedl ředitel závodu v Plané spadajícího pod Kostelecké uzeniny, Jaroslav Janoušek. Maso určené pro zpracování na uzeniny firma z jedné pětiny dováží.