Elektrické letadlo z Brna obstálo. Má za sebou první let

Letadlo

Letadlo Zdroj: CTK

Vizualizace elektroletu E-Fan 2.0
Vizualizace elektroletů E-Fan 2.0 a 4.0
Vizualizace elektroletu E-Fan 4.0
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
Technologii pro hybridní letadlo Airbus testuje na malém elektroletu E-Fan
14
Fotogalerie
Elektricky poháněný letoun z dílen Vysokého učení technického v Brně (VUT) úspěšně vzlétl a udržel se ve vzduchu. Létat vydržel 27 minut, přičemž nevyužil celkovou kapacitu akumulátorů. Cílem projektu je ověřit možnosti elektrického pohonu v letectví, přičemž nejde o první podobné pokusy v Česku.

První vzlet stroje VUT 051 RAY následoval bezprostředně po sérii zkoušek na zemi, a to za dozoru zástupců Úřadu pro civilní letectví.

Na letounu pracují od roku 2009 odborníci z univerzitních ústavů letectví a výkonové elektrotechniky a elektroniky. Podílejí se na něm i pracovníci firmy Jihlavan airplanes, která vyrábí malá sportovní letadla. „Proti konkurenčním elektrickým letadlům však má nový letoun výrazně vyšší kapacitu elektrické energie v akumulátorech, což umožňuje strávit delší dobu ve vzduchu,“ uvedla mluvčí VUT Jitka Vanýsková.

Letoun včetně pilota váží 600 kilogramů. „Vzhledem k experimentálnímu charakteru neumožňuje převoz více lidí, ale pouze pilota,“ doplnila mluvčí.

Perspektivní elektřina

Letecký výzkum s mnoha přesahy do praxe má na brněnské technice tradici. Odborníci spolupracují s několika českými firmami. V roce 2010 získal prototyp bezpilotního letounu Marabu zlatou medaili na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Už v roce 2005 obdržel letoun VUT 100 Cobra cenu Česká hlava. Univerzitní letecký ústav se podílel také na průmyslově vyráběném ultralehkém stroji KP-2U Sova.

Před čtyřmi lety se VUT jako zástupce Česka zapojilo do mezinárodního projektu, který zkoumá možnosti zavedení systému individuální letecké dopravy. Právě ekologicky šetrné malé letouny, jakési vzdušné obdoby osobních aut, mohou podle vědců sehrát v budoucnu důležitou roli.

Koncept hybridního letadla, na kterém pracuje Airbus:

Na vývoji hybridního letounu pracuje například společnost Airbus. Dopravní letadlo by dokázalo přepravit až 80 cestujících. První testy elektrického pohonu už začaly, sériové výroby by se letadlo mohlo dočkat v roce 2050.

Na berlínském veletrhu už ILA Airbus představil dvoumístné letadlo, poháněné výhradně elektřinou. Stroj disponuje dvěma elektromotory, které pohánějí dvě turbíny, při pojíždění a vzletu jim pomáhá další motor roztáčející hlavní podvozek.