Finanční znalosti Čechů? Průměrné, lépe jsou na tom vysokoškoláci z Prahy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Michael Tomes, E15

Češi se v oblasti finanční gramotnosti příliš nevyznají. V testu České bankovní asociace dosáhli pouze průměrných znalostí. Index finančních gramotnosti ČBA ukázal pouze 54 bodů ze 100. Gramotnější jsou přitom muži s 57 body, Pražané s 60 body a vysokoškoláci s 65 body.

„Přestože mají Češi o finančních pojmech a operacích základní přehled, velké problémy jim dělají početní úlohy,“ uvedla ředitelka výzkumu SC&C Jana Hamanová. Z matematických otázek podle ní vyšli lépe mladí a vysokoškoláci. „V odpovědích na znalostní otázky byli zase úspěšnější starší, a tím pádem zkušenější občané,“ dodala.

Více než polovina dotazovaných si přitom myslí, že finanční vzdělávání by měla zajistit škola, jen 24 procent vidí odpovědnost na rodině. „Tento postoj bychom jako společnost měli změnit. Je důležité si uvědomit, že vše začíná v rodině,“ řekla gestorka finančního vzdělávání ČBA Helena Brychová.

Tři čtvrtiny lidí se také domnívá, že je správné se o financích učit na základní škole. Podle necelé pětiny dotazovaných by se mělo začít už v mateřských školách. „Je určitě dobře, že finanční vzdělání až na období dospělosti by nechalo pouhé jedno procento Čechů, protože v tomto věku se většina lidí aktivně setkává s finančními produkty a na získávání znalostí může být již pozdě,“ uvedla Brychová.

Lidé by se měli správně rozhodovat sami

Podle většiny Čechů – konkrétně tří čtvrtin – je přitom finanční vzdělávání ochranou před špatnými finančními rozhodnutími. Jen čtvrtina by se chtěla spoléhat na regulaci ze strany státu.

„V poslední době jsme svědky nárůstu regulace bankovního sektoru, která však nemusí ochránit spotřebitele v každé situaci – reaguje na minulé události a jen velmi těžko předvídá situace budoucí,“ popsala Brychová s tím, že je lepší, když se lidé umí správně rozhodovat sami.

Letošní Den bez dluhů odhalil, že Češi se nejčastěji zadlužují kvůli spotřebitelským úvěrům

Nízká finanční gramotnost v ČR ohrožuje děti a lidi s nižším vzděláním a menšími příjmy