Hromadné žaloby mají být i v Česku, vymáhat škody po státu ale návrh nedovoluje | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Hromadné žaloby mají být i v Česku, vymáhat škody po státu ale návrh nedovoluje

Pavel Otto

Nekalé praktiky v hospodářské soutěži a byznys pro ty, kteří by skupiny poškozených spotřebitelů zastupovali před soudy, namísto ochrany lidí. Výhrad k návrhu zákona o hromadných žalobách ministerstva spravedlnosti se v připomínkovém řízení sešly stovky. Kromě Hospodářské komory nebo Unie zaměstnavatelských svazů je vznesl i Nejvyšší soud. 

Smyslem normy má být podávání kolektivních žalob například na banky za vysoké poplatky či na mobilní operátory za drahé služby. Předloha však nepočítá s vymáháním škod na státu za újmy způsobené třeba ekologickými haváriemi nebo neadekvátními zásahy policie. 

„Lze se domnívat, že právě u vědomí problematičnosti zvolené koncepce hromadných žalob vyňal předkladatel z věcné působnosti zákona žalobu na stát,“ napsala ve svém stanovisku Hospodářská komora.

Kritizované jsou také vysoké odměny pro takzvané správce skupin žalujících a nesoulad předlohy se směrnicí EU o reprezentativních žalobách, kterou v prvním čtení schválil Evropský parlament. 

Ministr spravedlnosti Kněžínek změní hromadné žaloby

Ministerstvo navrhuje, aby správci inkasovali z vysouzené částky 20 až 30 procent. „Po přijetí zákona by vzniklo celé podnikatelské odvětví zaměřené na výdělek z hromadných žalob. Ukazuje to praxe ve Spojených státech,“ uvedl výkonný ředitel Unie zaměstnavatelských svazů Vít Jásek s tím, že z této formy žalob by se navíc stal nástroj konkurenčního boje.

„Zákon nezabraňuje tomu, aby si firma vytvořila spolek, který bude žalovat její konkurenci,“ souhlasí Bohumil Havel z Ústavu státu a práva Akademie věd. Evropská směrnice podle něj naopak neumožňuje, aby se správcem stal prakticky kdokoliv. „Mohou to být jen neziskové organizace, renomovaná občanská sdružení či ombudsman,“ doplnil.  

K hromadné žalobě na Volkswagen se kvůli dieselgate připojí sedm tisíc Čechů

Ministerstvo argumentuje snahou správce motivovat. „Získají nárok na odměnu a náhradu nákladů řízení pouze ve chvíli, kdy budou mít alespoň částečný úspěch ve věci. V opačném případě nezískají nic,“ stojí v důvodové zprávě k návrhu zákona.

Nejvyšší soud doporučil jeho zásadní přepracování. „Z civilního řízení stane tržní prostor, kde namísto ochrany práv půjde v první řadě o generování profitu,“ napsal v připomínkách.  

Hrozí i zahlcení krajských soudů, které by měly hromadné žaloby řešit. „Raketově by jim vzrostla agenda,“ podotkl Havel. 

Autor: E15

Kartel evropských automobilek bude mít nejspíš dohru, Jourová prosazuje hromadné žaloby na výrobce

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!