Kolik Česko stojí rating? Loni stát zaplatil 13 milionů | E15.cz

Kolik Česko stojí rating? Loni stát zaplatil 13 milionů

Moody's
Moody's
• 

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ministerstvo financí zaplatilo loni na poplatcích ratingovým agenturám přes 13 milionů korun. O rok dříve to bylo 12,6 milionu korun. Ratingovým agenturám platí běžně státy i firmy, které vydávají cenné papíry, jako jsou například dluhopisy.

„Dnes to funguje tak, že za rating si platí emitent dluhopisu či jiného cenného papíru a nikoli investor. Například i české ministerstvo financí platí ratingovým agenturám za přidělení ratingu dluhopisům, které Česká republika vydává a prodává,“ uvedl hlavní ekonom Patria Finance David Marek.

„Činí tak běžně všechny státy, které emitují dluhopisy. A vzhledem k desítkám miliard za úroky z dluhu se jedná o náklady v řádech promile,“ uvedl i Jakub Haas z ministerstva financí. Náklady na obsluhu státního dluhu včetně úroků činily loni podle údajů z pokladního plnění zhruba 50 miliard korun, letos ke konci listopadu to bylo zhruba 53 miliard korun.

Současný systém financování ratingu je zároveň podle Marka největším problémem. „Původně to fungovalo naopak, investor si platil za přístup k ratingu a analýzám kreditního rizika z dílny ratingových agentur,“ uvedl.

Výdaje státu za ratingové agentury v roce 2010

Agentura Částka v korunách
FITCH 2 469 800
MOODY'S 5 778 859
S&P 4 800 153
Celkem 13 048 812

V praxi to funguje tak, že si stát nebo firma objedná rating kvůli vydání cenných papírů, zpravidla dluhopisů. „Rating se vztahuje k cenným papírům, ale primárně se hodnotí kvalita dané firmy nebo státu, zda je schopen dostát závazkům. Tedy vyhodnotíte danou entitu jako celek,“ vysvětlil ředitel finančních služeb poradenské společnosti Deloitte David Jurčík.

Napoprvé je možné rating odmítnout

První přidělený rating je možné podle Jurčíka odmítnout. Pokud se nebude zadavateli líbit, ratingová agentura jej nezveřejní. „Pokud je již ale rating vydán, je povinností ratingové agentury jej aktualizovat a zveřejňovat. Pokud se obě strany ve výjimečných případech dohodnou, že nebudou v publikování ratingu pokračovat, tak to musí agentury investorům oznámit. To může vyvolat samozřejmě negativní spekulace na trhu,“ dodal.

Ratingy obecně vyjadřují podle vedoucího partnera sektoru Finančních služeb PwC Česká republika Petra Kříže pravděpodobnost selhání příslušného dlužníka nebo finančního nástroje. „Pokud dojde ratingová agentura k závěru, že se tato pravděpodobnost změnila, provede sama úpravu ratingu,“ uvedl.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video