Konec ruských strojů. Armáda nakoupí 16 nových vrtulníků

V armádě skončí bojové vrtulníky Mi-24, které by si vyžádaly nákladnou generální opravu

V armádě skončí bojové vrtulníky Mi-24, které by si vyžádaly nákladnou generální opravu Zdroj: Lukasz Golowanow & Maciek Hyps - Wikimedia Commons

Armáda bude hledat náhradu i za záchranářské vrtulníky Sokol
Armáda vyřadí také zastaralé dopravní letouny Jak-40, ty má nahradit další Airbus A319
Přežít by naopak měl vrtulník Mi-8 sloužící k přepravě vládních činitelů, který nyní využívá hlavně prezident Miloš Zeman. Doplnit by ho měl další vrtulník pro VIP transport
Vojáci počítají i s modernizovanými sovětskými vrtulníky Mi-171Š
V armádě zůstanou také dopravní letouny CASA, budou teprve v polovině plánované životnosti
7
Fotogalerie
Armáda má v plánu nakoupit zhruba 16 nových víceúčelových vrtulníků. K akvizici má dojít mezi roky 2016 a 2020. Nové helikoptéry mají ve vojenském letectvu nahradit dosluhující ruské bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35, stejně jako záchranářské stroje Sokol. Uvedl to náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Vojsko se podle Pavla poohlíží po vrtulnících v o něco nižší třídě, než do jaké patří legendární americké blackhawky.

Velení armády nechce nahrazovat zastaralé bojové vrtulníky novými válečnými stroji. Podle náčelníka štábu jsou současné bojové helikoptéry příliš nákladné. „Chceme jít radši cestou menšího počtu víceúčelových vrtulníků,“ řekl Pavel. Nové stroje by tak měly být schopny převážet vojáky, účastnit se bojů i sloužit k naléhavé zdravotnické evakuaci zraněných.

Pavel nechtěl upřesnit, jaké stroje má armáda v hledáčku. Uvedl však, že existuje zhruba šest výrobců, kteří podobné víceúčelové vrtulníky vyrábí. „Těch 16 vrtulníků by mělo pokrýt potřeby armády, které v té době budou,“ dodal generál.

Ruské bojové vrtulníky Mi-24 a Mi-35 vojenští letci opustí v letech 2016 až 2018. „Poté už nepředpokládáme jejich udržování ve výzbroji, protože jejich generálky a provoz by nás stály peníze, které prostě nejsme schopni na to vydávat,“ řekl Pavel. V případě sokolů pak generální oprava jednoho stroje stojí ministerstvo obrany tolik, co generálka dvou dopravních helikoptér Mi-17.

Armáda chce nadále provozovat leteckou záchrannou službu mimo jiné proto, že na ní může „naživo“ cvičit své lékařské specialisty pro zdravotnickou evakuaci. Bez ní se vojsko neobejde například v zahraničních bojových operacích. V rámci programu MEDEVAC také podobní lékaři vozí do České republiky těžce zraněné pacienty z jiných zemí. Naposledy se tak do Prahy dostali Ukrajinci, kteří utrpěli poranění při protivládních demonstracích.

Podle Pavla nechtějí vojáci kupovat velké bojové vrtulníky, jako jsou třeba americké Apache. „Z hlediska naší armády by prostě pořízení minimálního počtu (těchto) vrtulníků znamenalo, že bychom na to museli obětovat prostředky snad na celé letectvo,“ uzavřel Pavel.

Ministr obrany Martin Stropnický (ANO) minulý týden uvedl, že rozhodnutí o tom, jakým způsobem ministerstvo provede obnovu vrtulníkového letectva, musí padnout nejpozději letos v létě, aby se obměna vrtulníkové letky stihla do dvou let, kdy vyprší životnost současných strojů. Kvůli vysokým pořizovacím nákladům naopak zpochybnil dřívější plány na nákup nového letadla Airbus pro vládní letku.

Záměr ministerstva obnovit vrtulníkové letectvo schválila na konci loňského roku úřednická vláda Jiřího Rusnoka. Koncepce počítá s nahrazením zastaralých strojů Mi-24 a Sokol novými víceúčelovými vrtulníky a obsahuje také plán vyřadit z vládní letky letitá malá letadla Jak-40 ruské výroby a místo nich koupit nový Airbus A-319.