Krize je pryč, české firmy začínají expandovat na zahraniční trhy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Euro E15

Po letech úspor a propouštění se tuzemská ekonomika nadechuje k růstu. Kromě českého trhu firmy hledají nové příležitosti stále častěji také v zahraničí. Objevují nejenom nové trhy, ale vracejí se i na pozice, které v minulých letech musely kvůli krizi vyklidit.

I když data o vývoji českého exportu za první čtvrtletí letošního roku ještě nejsou k dispozici, údaje o vývoji tuzemského hrubého domácího produktu svědčí o růstu tuzemské ekonomiky. HDP se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 2,5 procenta. Rostl tedy o půl procenta rychlejším tempem, než předpokládal předběžný odhad. V mezičtvrtletním srovnání rostl HDP o 0,4 procenta.

Tuzemská ekonomika podle údajů Českého statistického úřadu v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla nejvíc za poslední tři roky, výší hrubého domácího produktu tak zůstala již pouze 0,3 % pod úrovní třetího čtvrtletí roku 2011, po kterém postupně sklouzla opakovaně do recese. V aktuálním čtvrtletí přitom těžila z rostoucí zahraniční i domácí poptávky a také z velice nízké srovnávací základny, neboť loňské první čtvrtletí bylo z hlediska ekonomického výkonu nejslabší za poslední čtyři roky.

„Česká ekonomika míří po hubených letech opět vzhůru. Dobrá čísla přicházejí z českého průmyslu a pomalu utrácet začínají i české domácnosti. Náš průzkum mezi šéfy nejvýznamnějších tuzemských firem ukazuje, že letos budou české podniky ve svých investicích ještě opatrnější, ale již se chystají na výraznější expanzi, kterou plánují v následujících letech. Přispět k tomu jistě má i oživení na exportních trzích. Po loňském poklesu letos očekáváme růst eurozóny o více než procento,“ říká Jiří Moser, řídící partner PwC Česká republika.

„Česká ekonomika rostla v úvodu letošního roku ještě rychleji, než jsme se dosud domnívali. Svým meziročním růstem dokonce po delším období předčila růst slovenské ekonomiky, i když jen nepatrně. Pozitivním rysem je navíc fakt, že oživení je založeno na širokých základech,“ doplňuje Patrik Rožumberský, ekonom české UniCredit Bank.

Celý článek si můžete přečíst na webu BusinessInfo.cz