Za poklesem je prý pokračující omezování linek Českých aerolinií, odliv pasažérů ale zaznamenal například i Travel Service a maďarský low-cost Wizz Air. Ten po krachu Malévu upírá pozornost hlavně do domovské Budapešti. Propad nabral na síle v dubnu, kdy dosáhl 12 procent.
V zimě a počátkem jara se zvláště nedařilo charterové dopravě, která meziročně přišla o téměř 23 procent cestujících, když ji využilo pouze 175 tisíc lidí. Hlavní sezona zájezdů ale začíná až nyní, podle objednávek cestovních kanceláří by mohl v létě přijít růst.
Podle Krejčí lze ve výsledcích za první třetinu roku najít i pozitiva. K oživení došlo u takzvaných lokálních cestujících, tedy těch, kteří odlétají z Prahy nebo je pro ně Praha cíl. Takových je letos o pět procent více. Trendem je také posilování pozice zahraničních síťových aerolinií, které postupně nahrazují mezery po ČSA.
„Zahraniční síťoví dopravci posílili meziročně za první čtyři měsíce o bezmála dvacet procent,“ uvedla Krejčí. Nejvýrazněji rostou Air France, British Airways, Finnair, Swiss, Austrian Airlines a Emirates. Počet cestujících přepravených nízkonákladovými dopravci začal růst v dubnu, významně posílil britský easyJet.
Cestující na Letišti Praha |
Česká čísla jdou proti světovému trendu. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) před několika dny uvedlo, že přeprava osob vzduchem se od počátku roku celosvětově zvýšila o sedm procent, v dubnu o šest procent. Mezinárodní přeprava rostla ve všech regionech. Nejvíce na Blízkém východě, o 16 procent, v Evropě se zvýšila o šest procent.