Maloobchod rostl o 1,5 procenta. Táhla ho auta, brzdily pohonné hmoty | E15.cz

Maloobchod rostl o 1,5 procenta. Táhla ho auta, brzdily pohonné hmoty

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Shutterstock

vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Říjnové maloobchodní tržby se v Česku vrátily k růstu. Meziročně se zvýšily o 1,5 procenta po zářijovém poklesu o půl procenta. K růstu přispěl zejména prodej aut. Opačně naopak působil prodej potravin a pohonných hmot, uvedl Český statistický úřad. Bez motorových vozidel by byly tržby meziročně nižší o 1,3 procenta.

Tržby prodejců aut vzrostly o 10,3 procent. „Lidé teď mají největší zájem o malá auta, která se dají pořídit už kolem dvou set tisíc korun a mají malou spotřebu. Právě prodej aut je základním kamenem, na kterém české maloobchodní tržby staví,“ komentoval výsledky analytik Home Creditu Michal Kozub.

„S výdaji za další druhy zboží je to ale u domácností slabší a říjen naznačil, kde se nejvíc šetří. Je to na potravinách, v restauračních zařízeních a na pohonných hmotách,“ dodal Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.

Tržby za prodej pohonných hmot klesly výrazně – o 4,5 procenta. „Zákazníci logicky reagují na neustále se zvyšující ceny pohonných hmot, a tak poptávka po naftě a benzínu klesá,“ podotkl Kozub.

Maloobchod Autor: CSU

Dále se také snižují tržby z prodeje potravin – ty klesly o 2,7 procenta. „Vypadá to tak, že s vyššími cenami potravin je lidé méně nakupují. Možná i část pozornosti spotřebitelů se upřela na populární farmářské trhy pořádané mimo kamenné prodejny,“ poznamenal Petr Dufek z ČSOB.

Rychlý růst si udržuje téměř dva roky internetový a zásilkový obchod – v říjnu rostl o 10,9 procenta. Rostou také prodeje elektroniky. Dufek si všímá zajímavého trendu: „Díky poklesu cen obchodníkům krátí tržby v pokladnách, zatímco si zákazníci odnášejí stále více zboží. Zatímco lidé reálně utrácejí o 7,1 % více, nominálně je to o 4,2 % méně.“

V dalších měsících budou mít podle Dufka tržby v obchodech tendenci dále meziročně klesat. „Krátkodobou vzpruhou může být předzásobování se některých zákazníků před růstem DPH, avšak bude se to týkat jen poměrně malé části obchodu,“ uzavřel Dufek.

Autor: vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video