V září se výrazně projevil menší počet pracovních dnů. Po očištění o pracovní dni vzrostly maloobchodní tržby meziročně o 0,2 procenta. Meziměsíčně po sezónním očištění pak o 0,4 procenta, uvedl Český statistický úřad.
Spotřebitelská poptávka je ale tak jako tak slabá. Ovlivňuje ji pokles reálných mezd, nepříznivá situace na trhu práce nebo vládní opatření na snižování deficitu.
Méně pracovních dnů se projevilo hlavně na prodejích aut. Ty se propadly o 3,4 procenta. „Částečně tak kopírují evropský trend, kdy v současné krizi poptávka po automobilech v Evropě výrazně klesá. Pro výrobce, kteří mají své továrny hlavně v západní Evropě, tedy například Fiat na Sicílii nebo Ford v Belgii, to znamená rozhodování o jejich možném uzavření,“ rozvedl Kozub.
Dál slábnou také prodeje potravin, které poklesly meziročně 5,9 procenta. Lidé reagují i na zdražování – ceny potravin například v září meziročně rostly o 7,3 procenta. „Nadále je patrný vliv zvyšování DPH. Tržby totiž v běžných cenách klesají méně než v reálných cenách,“ uvedl Václav Franče z Raiffeisenbank.
maloobchod |
Tržby klesly také ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost, s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.
Dařilo se naopak prodejům oděvů a obuvi – hlavně díky různým akčním slevám. Přetrvává také růst nákupů přes internet a přes zásilkové služby.
Za celé letošní 3. čtvrtletí se tržby v maloobchodě snížily reálně meziročně o 1,3 procenta, v tom v motoristickém segmentu o 2,8 procenta a v samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot o 0,7 procenta.