Maloobchod zpomalil propad, nahoru jej táhly internetové prodeje | E15.cz

Maloobchod zpomalil propad, nahoru jej táhly internetové prodeje

e-shop, internet
e-shop, internet
• 
ZDROJ: profimedia.cz

ČTK, bru

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Češi v lednu meziročně utráceli více než v prosinci, pokles maloobchodních tržeb se tak zpomalil. I tak ale tržby v prvním měsíci roku poklesly o půl procenta po prosincovém meziročním propadu o 4,9 procenta. Lednový výsledek byl ovlivněn nižším prodejem v motoristickém segmentu, naopak ke zmírnění poklesu přispěl růst v maloobchodě.

Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dní i neočištěné klesly o 3,5 procenta. Neočištěné tržby za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů se meziročně snížily o 4,1 procenta a za opravy o 1,1 procenta.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 procenta, stejně jako bez očištění. Rostl prodej nepotravinářského zboží o 1,9 procenta i potravin o desetinu procenta, naopak prodej pohonných hmot klesl o 2,2 procenta.

Internetový prodej rost nejrychleji za více než dva roky

Nejdynamičtěji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 23,7 procenta. Internetový prodej zaznamenal nejvyšší růst za 26 měsíců. „Za posledních deset let vzrostl o více než 600 procent. Obchodníci ovšem tlačí ceny dolů, takže za stejné období v peněžním vyjádření zde došlo k nárůstu o 'pouhých' 330 procent. O podobném nárůstu si ostatní segmenty maloobchodu mohou nechat jen zdát,“ komentoval výsledky internetových obchodníků hlavní analytik Raiffeisenbank Michal Brožka.

K celkovému růstu přispěl také vyšší prodej počítačového a komunikačního zařízení, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží a oděvů a obuvi. Prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kde mají největší vliv velké obchodní řetězce, se také zvýšil. Naopak ve specializovaných prodejnách s potravinami se tržby snížily, nižší zájem měli spotřebitelé rovněž v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s výrobky pro domácnost.

Tržby v maloobchodě v mezinárodním srovnání:

Tržby v maloobchodě v mezinárodním srovnání Autor: CSU, Eurostat
Zdroj: ČSÚ, Eurostat

Meziroční růst cen byl zaznamenán u potravin a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.

Statistici upozornili, že od ledna platí změna báze krátkodobých statistik. „Kromě změny základního období u bazických indexů, které místo k průměru roku 2005 jsou nově poměřovány k průměru roku 2010, došlo i k použití váhového schématu roku 2010. V souladu s metodikou Eurostatu byl na nových vahách proveden zpětný přepočet do roku 2009, což mělo za následek revizi bazických i meziročních indexů,“ uvedli statistici.

Autor: ČTK, bru

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.