Rostly také tržby za pohonné hmoty, a to o osm procent. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly proti loňskému březnu o tři procenta a za potraviny o 6,8 procenta.
„Chuť nakupovat českým spotřebitelům rozhodně nechybí. Ostatně téměř rekordní optimismus, menší strach ze ztráty zaměstnání a pozitivní očekávání jak ohledně ekonomického vývoje, tak vlastní finanční situace jsou hlavními důvody, proč se spotřebitelé v letošním roce neomezují. Napomáhá jim v tom klesající nezaměstnanost a zrychlující růst reálných mezd,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Dodal, že apetitu spotřebitelů nahrává i pokles maloobchodních cen.
Prodej potravin v nespecializovaných prodejnách se meziročně zvýšil o sedm procent a prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby o 21 procent. Více lidé utratili také ve specializovaných prodejnách potravin, prodejnách výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o a výrobků převážně pro domácnost.
Maloobchodní tržby v mezinárodním srovnáníTržby v maloobchodě v mezinárodním srovnání |
Tržby naopak klesly v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení. Méně lidé utráceli také za oděvy, obuv a farmaceutické a zdravotnické zboží.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu zvýšily meziročně o 4,9 procenta, přitom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 5,9 procenta a za opravy motorových vozidel o 0,4 procenta.
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomíř Jáč upozornil, že za celé první čtvrtletí maloobchod rostl o 6,1 procenta. „Spotřeba domácností by měla být letos hlavním tahounem růstu české ekonomiky jako celku a zdravý růst maloobchodních tržeb do tohoto předpokladu dobře zapadá,“ řekl.