Maloobchodní tržby v březnu zpomalily růst, navzdory Velikonocím

Ilustrační foto obchodu

Ilustrační foto obchodu Zdroj: David Vagaday/E15

Tržby v maloobchodě bez aut v březnu zpomalily meziroční růst na 5,1 procenta z únorového růstu o 8,5 procenta. Statistiku ovlivnil na jedné straně rozdílný počet pracovních dní, na druhé to, že loni nakupovali lidé na Velikonoce v dubnu, letos v březnu. Celkově je tak vývoj maloobchodu příznivý, soudí analytici. Více než před rokem lidé utratili hlavně za potraviny v nespecializovaných prodejnách a v internetových a zásilkových obchodech.

Rostly také tržby za pohonné hmoty, a to o osm procent. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly proti loňskému březnu o tři procenta a za potraviny o 6,8 procenta.

„Chuť nakupovat českým spotřebitelům rozhodně nechybí. Ostatně téměř rekordní optimismus, menší strach ze ztráty zaměstnání a pozitivní očekávání jak ohledně ekonomického vývoje, tak vlastní finanční situace jsou hlavními důvody, proč se spotřebitelé v letošním roce neomezují. Napomáhá jim v tom klesající nezaměstnanost a zrychlující růst reálných mezd,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Dodal, že apetitu spotřebitelů nahrává i pokles maloobchodních cen.

Prodej potravin v nespecializovaných prodejnách se meziročně zvýšil o sedm procent a prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby o 21 procent. Více lidé utratili také ve specializovaných prodejnách potravin, prodejnách výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o a výrobků převážně pro domácnost.

Maloobchodní tržby v mezinárodním srovnáníTržby v maloobchodě v mezinárodním srovnáníTržby v maloobchodě v mezinárodním srovnání | CSU

Tržby naopak klesly v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení. Méně lidé utráceli také za oděvy, obuv a farmaceutické a zdravotnické zboží.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu zvýšily meziročně o 4,9 procenta, přitom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 5,9 procenta a za opravy motorových vozidel o 0,4 procenta.

Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomíř Jáč upozornil, že za celé první čtvrtletí maloobchod rostl o 6,1 procenta. „Spotřeba domácností by měla být letos hlavním tahounem růstu české ekonomiky jako celku a zdravý růst maloobchodních tržeb do tohoto předpokladu dobře zapadá,“ řekl.