Maloobchodu se v červenci dařilo. Oděvní firmy ale hlásí velké propady

Nakupování v obchodě

Nakupování v obchodě Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Tržby českých obchodníků se v červenci meziročně zvýšily o 1,9 procenta. Meziměsíčně vzrostly o 1,8 procenta. Rostly hlavně prodeje nepotravinářského zboží, naopak v prodeji motorových vozidel přetrval meziroční pokles. Ještě v červnu přitom tržby v maloobchodě meziročně klesaly.

„Nejvyšší růst si dlouhodobě udržuje prodej prostřednictvím internetu, avšak tempa růstu se mírně snižují a zákazníci se postupně vracejí do kamenných obchodů,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb Českého statistického úřadu Marie Boušková. Bez sezonního očištění vzrostly v červenci tržby obchodníků o tři procenta ve srovnání se stejným měsícem loňského roku.

Velký pokles poptávky zaznamenali prodejci oděvů a obuvi, a to o 2,4 procenta. „Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k častějšímu využívání práce na home office. Oděvním společnostem rovněž škodí propad cestovního ruchu, protože turisté tvoří důležitou část poptávky. Mnohé oděvní společnosti proto hlásí obří propady zisků, které mohou vyústit v existenční problémy,“ vysvětlil hlavní ekonom společnosti BHS Štěpán Křeček.

Do budoucna ovšem bude maloobchod čelit řadě překážek, soudí analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht. „Indikátory sentimentu spotřebitelů v posledních měsících poukazovaly na obavy z vlastní budoucí finanční situace a ze ztráty zaměstnání,“ říká s tím, že zatímco spotřebitelské ceny zůstávají vysoké, reálné mzdy klesly.