Marná práce: ministerstvo se vrací ke starému registru vozidel

registr vozidel

registr vozidel Zdroj: ctk

Ministerstvo dopravy se chce kvůli problémům s novým registrem vozidel vrátit k původnímu systému, který spravovalo ministerstvo vnitra. Pokud dodavatelská firma ATS-Telcom neodstraní přetrvávající problémy do čtvrtka odpoledne, hodlá resort dopravy nový systém opustit, řekl šéf úřadu Pavel Dobeš. Návrat k původnímu registru by se v menších obcích mohl stihnout do pátku a ve větších městech by mohl fungovat od příštího pondělí.

„Přestali jsme důvěřovat dodavateli, který nás ujišťoval, že je systém funkční,“ uvedl Dobeš. Ministerstvo vytvořilo krizovou pracovní skupinu, která dnes objela řadu pracovišť a na místě zjišťovala funkčnost nového systému. Ten je podle výsledků šetření sice funkční, ale má obrovské množství nedostatků, dodal ministr s tím, že neočekává, že by se ATS-Telcom podařilo do stanovené lhůty všechny problémy odstranit.

Do doby, než ATS-Telcom představí skutečně funkční systém, ministerstvo dopravy mu podle Dobeše za jeho dodávku nezaplatí. Ve hře jsou ale i případné sankce za dodávku nespolehlivého registru.

Dopravci kvůli nefunkčnímu registru přicházejí o peníze

Nový centrální registr vozidel měl přitom podle dřívějšího vyjádření MD začít plně fungovat nejpozději do pondělí. Jeho nefunkčnost způsobuje citelné finanční ztráty dopravcům, hodlají proto po státu požadovat náhradu škody.

„Obnova vozového parku užitkových vozidel se plánuje dlouhodobě, neboť každé vozidlo je v podstatě originál objednaný s několikaměsíčním předstihem. Nelze tedy ovlivnit dobu jeho dodání,“ uvedl mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

„Nemožnost přihlásit právě dodané vozidlo nyní nejen komplikuje plnění nasmlouvaných závazků, ale na leasingových splátkách přichází dopravci denně o tisíce korun,“ postěžoval si Felix, který přístup úřadů považuje za neomluvitelný. „Česmad Bohemia bude poskytovat podporu svým členům, kteří se obrátí na stát se žádostí o náhradu škody,“ prohlásil.

Databáze má chyby ve jménech majitelů i technických parametrech

Fungování registru ochromuje vysoká chybovost. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí ani jejich technické parametry jako objem motoru či barva karoserie. Dokud se chyby neodstraní, není možné řadu úkonů provádět, říkají pracovníci na registračních pracovištích.

Kvůli chybám se úředníkům podaří odbavit jen malé procento žadatelů. Fungují například odhlášky vozidel, za den je ale možné vyhovět jen několika jednotlivcům. Desítky dalších žadatelů odchází s nepořízenou.

Ministerstvo dopravy nyní prověřuje, zda za chyby může dodavatelská firma ATS-Telcom. „Úřad bude případnou náhradu po ATS- Telcom požadovat až se definitivně potvrdí, že je za komplikace vzniklé při startu centrálního registru odpovědná,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení ministerstva dopravy Jakub Žizka. To prý zatím potvrzené není a je prý i předčasné odhadnout, kdy úřad o případné odpovědnosti dodavatelské firmy rozhodne.

Nový registr vozidel přišel na 47 milionů korun. Jsou v tom zahrnuté náklady na tvorbu počítačové aplikace a za nákup výpočetní techniky. Od začátku minulého týdne byl systém odstaven, protože bylo potřeba přesunout data ze starého registru, který spravovalo ministerstvo vnitra. Celkem v Česku existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat. Problémy se nevyhnuly žádnému z nich.

Nový centrální registr vozidel přitom měl být podle původních plánů ministerstva dopravy přehlednější a měl umožnit jednodušší registraci.