Metro na letiště? Praha spíš potřebuje lepší spojení s Kladnem, říká Kolínská

Letiště Václava Havla Praha.

Letiště Václava Havla Praha. Zdroj: ČTK

Spor Prahy o vybudování spojení na letiště má další zápletku. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) včera znovu otevřel možnost prodloužení trasy metra, která by fungovala společně s železnicí. Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení), která má na pražské radnici na starosti územní rozvoj metropole, však takové myšlenky odmítá.

Výstavba metra by podle Kolínské nevyřešila nejzávažnější problém severozápadní části Prahy. Tím je nedostatečné spojení s Kladnem, které je jedním z hlavních satelitů metropole. To v současnosti zajišťují především autobusoví dopravci, rychlodráha do Kladna by přitom mohla zároveň obsloužit i ruzyňské letiště.

Jedním z hlavních důvodů, na které Kolínská poukazuje, je nedostatek financí. Pro následující období má Praha naplánované investiční akce za více než 400 miliard, rozpočet však může pokrýt jen čtvrtinu. „Vybudováním metra bychom si uzavřeli cestu k rychlodráze,“ reaguje Kolínská na Dolínkovo prohlášení.

Dalším argumentem pro železnici je údajně také skutečnost, že peníze na ni poputují ze státní pokladny a ne rozpočtu města. Zároveň už prý dochází také k dohodám s městskými částmi. Na Praze 7 již probíhá územní řízení, Praha 6 a SŽDC zase přistoupily na tunelové vedení trasy.

S Kolínskou souhlasí také šéf Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Ondřej Boháč. Oba se přitom shodují, že koncepčně je pro obsluhu železnice vhodnější. Soupravy podle nich nemusí na letiště zajíždět tak často jako metro, příměstské vlaky jezdí ve špičce v 15minutových intervalech. Zároveň však doprava na letiště vyžaduje nepřetržitý provoz, což metro není schopné zajistit.