Nelíbí se vám u zdravotní pojišťovny? Vyměňte ji hned! Čas máte do konce listopadu | E15.cz

Nelíbí se vám u zdravotní pojišťovny? Vyměňte ji hned! Čas máte do konce listopadu

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Sedmicka

Dušan Šídlo

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na trhu zdravotního pojištění je pěkně rušno. Pojišťovny se přetahují o klienty a v zápalu konkurenčního boje došlo už i na pomluvy. Koho totiž uloví do konce listopadu, ten jim jen tak neuteče! Na změnu máte jen pár dnů, příští bude možná až od ledna 2013.

Pokud jste plánovali změnit zdravotní pojišťovnu, například kvůli svému lékaři nebo nabízeným benefitům, máte nejvyšší čas. Dosud bylo možné změnu provést vždy k prvnímu dni čtvrtletí (k 1. lednu, 1. dubnu, 1. červenci a 1. říjnu). Změna zdravotní pojišťovny proběhla tedy poměrně rychle. Od prosince však vstupuje v platnost novelizace zákona č. 48/1997 o veřejném zdravotním pojištění a mění se i paragraf 11, věnovaný podmínkám, za kterých lze vyměnit pojišťovnu. Nově nepůjde změnit pojišťovnu jednou za čtvrtletí, ale výhradně k prvnímu lednu.

Nedosti však na tom: o změnu pojišťovny bude třeba žádat minimálně půl roku předem. Takže pokud pochybujete, že jste u té pravé pojišťovny, čas na změnu máte nyní do konce listopadu. Příští změna je možná až k Novému roku 2013. Jen o ni nesmíte zapomenout včas požádat. Kdybyste si totiž vzpomněli až o prázdninách, nevejdete se do půlročního ohlašovacího limitu a počkáte si až na Nový rok 2014. (A kdybyste si to nedejpámbu od prázdnin rozmyslili a třeba v listopadu se chtěli přihlásit raději ještě někam jinam, máte smůlu. První slovo platí a basta!) Pojišťovny se tedy přirozeně snaží zabojovat a honem honem ještě pár klientů strhnout na svou stranu.

Jste OSVČ? Spočítejte si, jakou dostanete nemocenskou..

Žádná sterilní kampaň, lijou na sebe špínu

Svaz zdravotních pojišťoven ČR, který sdružuje všech sedm zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven, se v tomto měsíci distancoval od nekalých náborových praktik jednoho ze svých členů – Vojenské zdravotní pojišťovny. Její náboráři podle svazu lákají nové klienty na základě nepravdivých informací a výmyslů poškozujících dobré jméno většiny zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven. Před nepravdivými informacemi na svém webu varuje i Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), která uvádí: „V posledních dnech řada médií nepravdivě informovala o tom, že VZP vyčerpala všechny rezervy, a proto nemá peníze na úhradu zdravotní péče.

Tuto zjevnou dezinformaci využily některé konkurenční zdravotní pojišťovny a prostřednictvím najatých obchodních zástupců se snaží klienty VZP přeregistrovat k sobě. Jedná se o neetický způsob chování a zneužívání nekorektního mediálního tlaku.“ Ať jde o mediální tlak, či nikoliv, skutečnost je, že zdravotní pojišťovny mají vyšší výdaje než příjmy, a sama VZP přiznává, že rezervy docházejí a že častěji sahá k půjčkám.

Jste zaměstnanec? I vy si můžete spočítat výši nemocenské.

Zúžený prostor pro manévrování

Český trh se zdravotním pojištěním je atypický. Pojišťovny mají zúžený manévrovací prostor a minimum možností, jak ovlivnit své příjmy a výdaje. Sazba pojistného je daná zákonem, kolik pojišťovny vyberou na pojistném je tedy ovlivněno jednak tím, kolik mají pojištěnců, ale také tím, jaké příjmy její pojištěnci mají. Výdaje pojišťovny ovlivňují rovněž těžko, pojistná plnění jsou jednak nahodilá a nepředvidatelná, jednak předurčená strukturou pojištěnců – jejich věkem, sociálním postavením, stylem života.

A je fér přiznat, že Všeobecná zdravotní pojišťovna má v obou případech smůlu: vybyli na ni ve značné míře pojištěnci, kteří na jedné straně mají nižší příjmy, na druhé straně jsou náklady na jejich zdravotní péči vyšší. Kromě struktury kmene pojištěnců je však pro hospodaření pojišťovny samozřejmě důležitá i efektivita, tedy výše nákladů, s jakou spravuje veřejné prostředky. A právě s efektivitou měla VZP podle Nejvyššího kontrolního úřadu již dříve v řadě případů nemalé problémy.

Bohužel jsou všichni pojištěnci na jedné lodi. V konečném důsledku všechny ztráty zaplatí daňový poplatník.

Chcete odejít do invalidního důchodu? Víte, kolik dostanete?

Konkurenci ano, ale nesmíte si konkurovat

To, že zdravotních pojišťoven bude v Česku moci fungovat více, bylo odůvodňováno rozumně: proč by si občané neměli svobodně vybrat z konkurenčních nabídek, když navíc konkurence zvedá kvalitu. Jenže zároveň nebyly povoleny ty nejzákladnější zbraně v konkurenčním boji. Při neexistenci nadstandardní péče nemohly pojišťovny soutěžit svými pojistnými plány.

A tak zápolily jinde – což stojí peníze navíc: proč musíme ze zdravotního pojištění hradit nákladnou reklamu v novinách či televizi, předražené časopisy s pochybnou přidanou hodnotou, pouliční prodejce s agresivním chováním, „úplatky“, jako byl příspěvek na antikoncepci, nebo bonusy za získání pojištěnce? Na to nejpodstatnější, na základní zdravotní péči má přece nárok každý, nehledě na zvolenou zdravotní pojišťovnu.

S kým mají smlouvu vaši doktoři?

Aktuálně v tuzemsku působí osm zdravotních pojišťoven. Zdravotní pojišťovna Média, která lákala pojištěnce na větší množství benefitů, nedosáhla povinného sta tisíc pojištěnců, a tak se sloučila se VZP.

Pokud vám vaše současná zdravotní pojišťovna nevyhovuje, měli jste s ní problémy nebo jen máte tušení, že byste jinde mohli dostat víc, prostudujte si nabídku benefitů jednotlivých zdravotních pojišťoven na jejich internetových stránkách. Objektivně nabídky porovnávat nelze, protože každý benefitům přikládá jinou hodnotu, nad příspěvkem na antikoncepci mávne rukou pracující důchodce, čerstvou maminku zas zajímá příspěvek na vitaminy a na očkování – a dál si můžete dosazovat sami.

Pro řadu lidí je ale důležité vlastně jen to, jestli má s danou zdravotní pojišťovnou podepsanou smlouvu jejich lékař, případně jejich lékaři. Na webových stránkách některých pojišťoven to zjistíte snadno, na jiných dost obtížně a jinde vůbec. Chcete-li tedy ještě na poslední chvíli stihnout změnu pojišťovny na příští rok, můžete začít žhavit telefonní linky ke svým lékařům. Tři, dva, jedna – běží vám čas!

Autor je pojistný analytik společnosti Partners

Autor: Dušan Šídlo

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.