Počty obětí autonehod v Česku klesají, stále jsme ale horší než většina EU
V bezpečnosti na silnicích se Česku daří postupně dohánět země západní Evropy, alespoň to tvrdí ministerstvo dopravy. V počtu úmrtí do 24 hodin po nehodě země plní stanovený cíl, jímž je pokles havárií se smrtelným zraněním na úroveň Skandinávie či Švýcarska do roku 2020. To znamená, že se počet mrtvých má snížit na 35 lidí na milion obyvatel. V současnosti ale stále na tuzemských silnicích umírá mnohem víc lidí, než je evropský průměr.
„Vloni na českých silnicích zahynulo 583 lidí, což představuje citelné snížení o bezmála stovku úmrtí proti roku 2012 a vůbec nejlepší výsledek od roku 1954,“ uvádí materiál ministerstva dopravy pro pondělní jednání vlády.
Kromě statistiky zaznamenávající úmrtí těsně po nehodě (do 24 hodin) ale existuje statistika úmrtí do 30 dnů, která už pro Česko tak příznivá není. V této statistice figuruje 654 osob, což je překročení počtu úmrtí o osm osob proti plánu stanovenému Národní strategií bezpečnosti provozu.
V Unii jsme až devatenáctí
Loňský výsledek, kdy se počet obětí podařilo meziročně snížit o 12 procent, posunul Českou republiku v rámci evropské osmadvacítky na 19. místo. Zatímco roční průměr EU činí 52 usmrcených na milion obyvatel, v Česku i přes toto výrazné zlepšení stále umírá 63 osob z milionu.
Není rovněž jisté, zdali statistické zlepšení nehodovosti souvisí s osvětou řidičů a kvalitnějším vozidlovým parkem, nebo jde jen o krátkodobou odchylku, doplnilo ministerstvo.
Rizikovější dálnice
Nejbezpečnější byly v loňském roce podle statistik silnice prvních tříd a komunikace na území hlavního města, kde se událo statisticky méně nehod, než je celorepublikový průměr. Nejhorší situace je naopak na dálnicích, kde se nehodovost meziročně zvýšila, upozornil úřad.
Nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu zůstávají nadále chodci a cyklisté, narůstajícím problémem jsou podle ministerstva závažné následky nehod s účastí seniorů. Klesá naopak počet usmrcených dětí, méně zaviněných nehod i se smrtelnými následky pak policie zaznamenala u mladých a začínajících řidičů a poklesl rovněž počet nehod zaviněných řidičem pod vlivem alkoholu.
Allianz: Se změnou času se výrazně zvyšuje riziko nehod všeho druhu