Praha 11 chce postavit parkovací věz pro kola. Netuší, jestli bude zájem

Cyklověž od firmy Systematica již stojí v Hradci Králové

Cyklověž od firmy Systematica již stojí v Hradci Králové Zdroj: Systematica

Po otevření kontroverzní stavby bazénu připravuje Praha 11 ve volebním roce další nezvyklý projekt. U stanice metra Háje by mohla vyrůst parkovací věž pro jízdní kola. Radnice přitom zatím ani nemá jasno v tom, zda je o podobný projekt mezi obyvateli zájem.

Jedenáctá městská část ještě nerozhodla, jak bude úschovna kol vypadat, parkovací věž je jednou ze zvažovaných možností. „Praha 11 nejpozději v září vyhlásí poptávkové řízení, aby zjistila nabídku a ceny za podobná zařízení. Z výsledků řízení vyplyne další postup,“ uvedla pro E15.cz mluvčí městské části Šárka Cicvárková.

Radnice předpokládá, že do projektu investuje necelých deset milionů korun. Jestli se ale obyvatelé Prahy 11 potýkají s nedostatkem míst pro odložení jízdních kol a zda by podobnou úschovnu využili, ale zatím nezjišťovala. Podle Cicvárkové o ní zatím informovala prostřednictvím svých internetových stránek a svého časopisu Klíč. „Připravuje také anketu, která by měla ohlasy upřesnit,“ dodal mluvčí.

Se stavbou dalších věží na jiných místech městská část nyní nepočítá. Také to podle opozičního zastupitele z Hnutí pro Prahu 11 Ladislava Kose dokazuje, že radnice neusiluje o žádný koncepční rozvoj cyklistiky, ale o „odpoutání pozornosti od větších problémů jako stavba bazénu či potíže s údržbou městské zeleně“. „Od roku 2011 nebyl na Jižním městě postavený jediný metr cyklostezky,“ dodal.

Kos navíc soudí, že o úschovnu pro kola nebude mezi lidmi zájem. „Z pozice cyklisty si myslím, že to je úplná pitomost. Tady se kolo používá spíše k rekreaci, nedovedu si představit, kdo by to využíval.“

Nápad z Tchaj-wanu

Podobná věž, o jaké uvažuje Praha 11, už přes rok stojí v Hradci Králové. „Mám cyklosport a při cestách na Tchaj-wan jsem něco podobného viděl,“ popsal zrod projektu její autor Rudolf Bernart. Po návratu do Česka začala jeho firma Systemica nápad zdokonalovat a po třech letech vývoje se s hradeckým magistrátem dohodla na stavbě pilotního projektu.

Stavba hradecké věže

Prosklená věž vysoká necelých 11 metrů pojme až 116 jízdních kol, uživatelé z nich přitom před „zaparkováním“ nemusí odnímat příslušenství. Kola jsou ve věži chráněná před živly a zloději, uskladněná kola jsou navíc pojištěná. Při odjezdu vnitřní mechanismus kolo majiteli vydá do 35 vteřin. Podle mluvčí královéhradeckého magistrátu Magdalény Vlčkové podobná věž nikde jinde v Evropě nestojí.

Stavba královéhradecké věže vyšla na 7,5 milionu, uskladnění jednoho kola na 24 hodin pět korun. „Za parkovací poplatky plně pokryjeme provoz,“ uvedl autor projektu parkovací věže Rudolf Bernart. „Druhou možností je pokrýt věž reklamními plochami,“ dodal. V tom případě by se provozovateli investice měla vrátit do šesti či sedmi let.

Cyklověž od firmy Systematica již stojí v Hradci KrálovéCyklověž od firmy Systematica již stojí v Hradci Králové | SystematicaJízdní kolo lze do věže umístit i s příslušenstvím

V Hradci věž slaví úspěch

Hradec Králové si parkovací věž pochvaluje, od otevření ji využilo přes 20 tisíc lidí. Plánuje proto stavbu šesti dalších věží po celém městě. „Pro stavbu parkovací věže bychom rádi využili i možnosti čerpání dostupných dotačních titulů,“ uvedla Vlčková.

Podle Bernarta se o parkovací věže zajímají například Pardubice, Přerov či Lysá nad Labem. Města ale nyní vyčkávají, zda bude možné na podobný projekt získat evropská dotace. Navíc se blíží volby a radnice se tak zdráhají rozhodovat o větších investicích, dodal.

Praha 11 koupí luxusní byty pro mladé. Zachraňuje radnice developera?

Daniel Novák: Homer a developer