„Praha se v mezinárodním hodnocení posunula z kategorie,growth market‘, tedy rostoucí trh, do kategorie,mature market‘, tedy zralý, vyspělý trh, a to díky stabilní ekonomice, růstu kupní síly a značnému zlepšení transparentnosti trhu,“ sdělila Beatrice Moutonová, šéfka maloobchodních realit v JLL pro střední a východní Evropu. Významnou pozici Prahy podle ní navíc podtrhuje silný turistický ruch.
Obliba české metropole se projevuje na počtech firem, které chtějí do země expandovat. „Vstup na český trh v současnosti zvažuje nebo se o něj aktivně snaží hned několik mezinárodních značek z většiny maloobchodních sektorů,“ poznamenala Moutonová. Nováčci v tuzemském maloobchodu se podle ní mohou objevit v módě, bytových doplňcích, občerstvení i v segmentu sportovního oblečení. Na českém trhu se dlouhodobě spekuluje mimo jiné o vstupu amerického řetězce Gap.
České hlavní město se v žebříčku přeshraniční atraktivity pro obchodníky s výjimkou Petrohradu umístilo z metropolí na východ od německých hranic nejvýše. Zatímco například ve Frankfurtu nad Mohanem, Vídni či Curychu očekávají řetězce růst o zhruba pět až deset procent, v Praze čekají posílení prodejů o patnáct procent.
Mnohem více značek na trh vstupuje, než jej opouští
Trend stále větší světovosti Prahy potvrzují zkušenosti posledních dvou let, kdy v Česku začala prodávat řada značek typu Superdry, Tosca Blu, La Martina, The North Face, Sports Direct nebo Porsche Design.
Na druhé straně nejsou ale výjimečné odchody z českého trhu. V poslední době to potkalo mimo jiné značky Kapp Ahl, Charles Voegele, Jackpot & Cottonfield či Julius Meinl. Přesto však celková bilance trhu zůstává v plusu. „Mnohem více značek na trh vstupuje, než jej opouští,“ dodala šéfka retailu v JLL.