Pražská MHD má zrychlit, Ropid chce přednost na křižovatkách a nové pruhy

tramvaj T3

tramvaj T3 Zdroj: Jiri Kotatko, Mlada fronta E15

Tramvaje 14T
zácpa na dálnici
Otevření tunelu Blanka
Tramvaj 14T
MHD, Praha, Opencard
11
Fotogalerie

Praha chce na deseti vybraných trasách zrychlit povrchovou hromadnou dopravu (MHD). Na nich budou mít tramvaje a autobusy MHD například přednost na křižovatkách nebo vzniknou jízdní pruhy pro autobusy. Vyplývá to z dokumentu, který pro město vypracoval organizátor pražské MHD Ropid. Dokument mají v úterý projednat pražští radní.

Z deseti významných tras, na kterých by měla být MHD zrychlena, jsou dvě jsou rozděleny na dva úseky. Mezi nimi jsou například úseky z Proseku přes Vysočany, Libeň a Jarov na Ohradu, ze Spořilova na Želivského nebo po Strakonické ulici. Zlepšit by se mohlo cestování rovněž z Michle přes Krč do Modřan nebo po Evropské ulici v Praze 6. Stejně tak Ropid plánuje změny na Vypichu, kde by mohla být rozšířena křižovatka a změněna délka cyklů, ve kterých se na semaforech střídá zelená a červená.

V rámci zlepšování veřejné dopravy mají být zavedeny nejen přednosti vozů MHD na křižovatkách, ale vznikat budou nové vyhrazené jízdní pruhy nebo změny v řazení jízdních pruhů. To se má týkat například trasy z Malešic přes zastávku Limuzskou k Úvalské. Na vybraných místech budou moci autobusy jezdit po tramvajových kolejích.

Na přípravu zavedení všech opatření město přidá Ropidu do rozpočtu 500.000 korun, to ale musí ještě schválit radní. Ropid je městskou organizací, která pro město plánuje a objednává veřejnou dopravu, a její provozní rozpočet se ročně pohybuje okolo 40 milionů korun.

Praha letos prodloužila například pruh pro autobusy na Strakonické od Lahoviček do Chuchle a průjezdnost tramvají by se měla zlepšit například v Nuselské a U Plynárny, kde nyní DPP rekonstruuje trať.

V Praze je asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut a 194 křižovatek, kde mají spoje MHD přednost.