Škodovka dodávky tramvají pro Prahu nesníží, jen rozloží splátky

Tramvaj Škoda ForCity

Tramvaj Škoda ForCity Zdroj: Archiv E15

Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun. Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Původně přitom vedení dopravního podniku doufalo, že dosáhne snížení počtu dodaných strojů, to se ale nepodařilo.

Podle primátora Tomáše Hudečka nebude smlouva zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v ČR, ekonomicky ohrožovat. „Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele,“ tvrdí primátor.

Součástí dohody se Škodou, která je podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše připravena k podpisu, je i to, že Praha bude moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To prý zvýší efektivitu dopravy.

Dohodu s Prahou plzeňská skupina Škoda Transportation potvrdila. „Vnímáme obtíže pražského dopravního podniku, a proto jsme našli řešení, které mu pomůže řešit jeho složitou finanční situaci. Zároveň také dodáme tramvaje, které budou moci využít jako více či méně kapacitní vozy,“ uvedl generální ředitel Josef Bernard.

Dál budou obě strany jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů. Podnik navíc ve spolupráci se strojírenskou firmou zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.

Jízdné zatím nezdraží
Primátor Tomáš Hudeček se při zveřejnění nové dohody s plzeňskou Škodou zároveň dotkl v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v pražské dopravě. „Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD,“ prohlásil. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat.

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy.

Praha se proto před několika měsíci rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Několik měsíců se proto jednalo o úpravě smlouvy, diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale padla.