Smlouva z roku 2012 umožnila Českým drahám další provoz lokomotiv Taurus

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Lokomotiva řady 1216 Taurus, první v korporátním designu ČD

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil Českým drahám pokutu milion korun za to, že si od Rakouských drah půjčovala k soupravám Railjet lokomotivy Taurus bez řádně vypsané soutěže. Upozornily na to Hospodářské noviny. Úřad tak svým rozhodnutím zamítl předchozí odvolání Českých drah ve sporu. Firma v nich argumentovala, že prý neměla jinou možnost a že šlo dokonce o běžný postup.

Jak tvrdí HN, pravomocné rozhodnutí o nelegálnosti jejich postupu mohlo ohrozit spoje z Prahy do Rakouska. Celou situaci však “zachránila“ smlouva z roku 2012, která řeší dohodu o vzájemném provozu mezi Českem a Rakouskem a obsahuje i možnost pronájmu lokomotiv, pokud to ČD budou potřebovat.

Mluvčí drah Radek Joklík na dotaz E15 vysvětlil, že dráhy o zmíněné smlouvě z roku 2012 po celou dobu věděly. „V průběhu správního řízení, během kterého UOHS zkoumal “překlenovací“ kontrakty, mu byla smlouva z roku 2012 postoupená. ÚOHS tedy o této smlouvě po dobu řízení věděl,“ uvedl.

ÚOHS tedy o smlouvě po dobu řízení věděl

Než tedy smlouva vstoupila minulou neděli technicky v platnost, tedy v den oficiálního zahájení společného projektu, řešily ČD provozování Taurusů kontrakty, které byly založeny podle Joklíka na standardní vyrovnávce výkonů, ale za které nyní dostaly výše zmíněnou milionovou pokutu. „Tyto smlouvy ÚOHS zkoumal a pokutoval. My s jeho rozhodnutím nesouhlasíme,“ dodal Joklík.

Od neděle tak lokomotivy jezdí na základě této smlouvy a ne a ne podle dokumentu, který napadla Škoda Transportation a za který dráhy dostaly od ÚOHS výše zmíněnou pokutu. Dráhy nyní podle Joklíka zvažují podání správní žaloby, pokutu milion korun však uhradí.

Pokud by si firma nemohla lokomotivy půjčovat, musela by vypsat novou soutěž na koupi či pronájem. Soupravy Railjet přitom lokomotivy potřebují okamžitě, protože je nelze zapojit za jakákoliv jiné stroje než právě Taurusy. Původní předpoklad, že soupravy Railjet budou jezdit s českými lokomotivami 109E od Škody Transportation, se tak nevyplnil, protože se jak Siemens (výrobce Regiojetů), Škoda a České dráhy nedokázaly dohodnout na technickém řešení toho, jak vozy a lokomotivy patřičně propojit.