U Žatce havaroval proudový letoun. Zahynul pilot i pasažérka

Aero L-29 Delfín

Aero L-29 Delfín Zdroj: Profimedia.cz

U obce Čeradice na Žatecku havaroval cvičný proudový letoun. Podle policie jde o typ L-29. Pilot nehodě podlehl na místě. Mladá žena, která letěla s ním zemřela večer v nemocnici. Nehoda se stala 300 metrů od letiště.

Na jihozápadním okraji Žatce dnes havaroval cvičný proudový letoun typu L-29 Delfín. Pilot zahynul. Pasažérka utrpěla těžká zranění, vrtulník ji přepravil na popáleninové centrum pražské vinohradské nemocnice. Tam po nškolika hodinách svým zraněním podlehla. Bývalý armádní letoun s registrací OK-ATS patřil místní společnosti Aviation Technologies and Services, která ho využívala pro předváděcí a cvičné lety. Uvedl to její majitel Alois Häckel.

Podle policejní mluvčí Šárky Poláčkové pilot zemřel na místě, třicetiletá pasažérka utrpěla těžká zranění. Nehoda se stala 300 metrů od letiště Macerka, které má pouze travnatý povrch a slouží k civilním účelům. Podle nepotvrzených informací z místa letoun havaroval krátce po startu, po pádu do pole se rozlomil a začal hořet. Hasiči požár zlikvidovali zhruba po hodině.

„Byl to seznamovací let pro jednu paní, měl jsem službu na stanovišti,“ řekl jeden z majitelů letounu Alois Häckel. Firma letoun získala v roce 2006 a ukazovala ho i na leteckých přehlídkách. Svezení bývalým armádním proudovým letounem nabízí v Česku hned několik soukromých firem, za 20 minut letu si účtují 30 000 až 50 000 korun. V noci na neděli došlo k dalšímu neštěstí. V hangáru ruzyňského letiště shořel stroj ATR. Tam došlo jen k drobnému zranění.

Letoun typu L-29 pochází z počátku 60. let a dlouhé roky platil za standardní cvičný typ u většiny armád Varšavské smlouvy, občas se používal i jako lehký bitevník. Z výzbroje evropských armád ho postupně vytlačily novější typy, určité množství ale zůstává v civilním sektoru. Schopnost vzletu z nezpevněných ploch je považována za jednu z jeho výhod.

Během služby v československém a českém vojenském letectvu postihlo i delfíny několik katastrof, při kterých zahynula více než desítka pilotů a žáků. Zatím poslední havárie typu L-29 na českémm území se stala v srpnu 2000, kdy u Čejkovic na Chrudinsku zahynul vinou vlastní nepozornosti plukovník generálního štábu Ján Malo, šéf bojové přípravy vzdušných sil.