Vývozci ztrácejí sebevědomí, naději vidí v Rusku

Obavy tří set vývozců, kteří byli letos v průzkumu osloveni, odráží především takzvaný index exportního sebevědomí. Ten klesl za poslední dva roky z 44 na 34 bodů. Firmy však letos radikálně zvýšily vývoz do Ruska a dalších zemí bývalého Sovětského svazu.
Jestliže loni tam vyváželo jen 30 procent oslovených exportérů, letos do tohoto regionu exportuje už plných 46 procent z nich. „Rusko také poprvé v historii průzkumu předběhlo Německo na pozici země, v níž vidí české firmy největší vývozní potenciál,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express.
Jako nelákavější destinaci označilo Rusko 25 procent firem, druhé bylo Německo s 18 procenty a Čína je na třetím místě s osmi procenty.
„Rusko kupodivu také velmi málo firem – jen tři procenta – označilo za zemi se špatnou platební morálkou,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb agentury GfK. Nejčastější problémy s platební nekázní naopak české firmy trápí v Evropské unii.
Vývozci také v průzkumu odpovídali na otázku, jak hodlají v době krize snižovat náklady. Téměř třetina firem se chystá propouštět zaměstnance. Pětina podniků hodlá snížit investice. Další tři nejčastější plánované formy šetření jsou podle průzkumu zmenšení objemu výroby, snížení marže firmy a bonusů či platů zaměstnanců. „Lze říci, že už zbývá čím dál méně nákladů, které ještě firmy mohou škrtnout, aniž by je to položilo,“ podotýká Drnec.
:
Exportéři také pociťují jistou skepsi vůči budoucnosti eurozóny. 81 procent respondentů sice věří, že euro jako měna zůstane zachováno, ale jen 11 procent vývozců očekává, že v eurozóně zůstanou v budoucnu všichni její současní členové.