Závislost českého exportu na Evropě klesá, i když pomalu

Ilustrační foto (Novák Tomáš - Euro)

Ilustrační foto (Novák Tomáš - Euro) Zdroj: Novak Tomas/Euro

České firmy se v době slábnoucí poptávky z Evropské unie snaží hledat nové trhy, což pomalu přináší své ovoce. Podíl tuzemského vývozu do zemí EU loni podle statistiků klesl na necelých 81 procent z 83 procent v roce 2011. Rozhodující část exportu stejně ale směřovala do třinácti států unie, především do Německa.

Podle analytika ČSOB Petra Dufka jde zatím o malý posun v teritoriální orientaci českého zahraničního obchodu. „Přesto ukazuje, že se čeští exportéři v době slabé poptávky v zemích EU poohlížejí po dalších trzích. Rostl podíl vývozu do Ruska, USA, na Ukrajinu, do Turecka a Japonska. Je to pozitivní vývoj, avšak dlouhodobě se česká ekonomika závislosti na evropském trhu rozhodně nezbaví,“ uvedl Dufek.

Michal Brožka z Raiffeisenbank tento vývoj považuje za důsledek relativně nižší poptávky ze zemí EU, s níž má ČR přebytky zahraničního obchodu, a naopak rostoucí poptávky z některých států mimo unii, s nimiž má Česko zahraniční obchod v deficitu.

Vývoj českého exportu od roku 2009 (v tisících Kč):Vývoj českého exportu od roku 2009Vývoj českého exportu od roku 2009 | Tradingeconomics.comZdroj: Tradingeconomics.com

„Jde tedy o proces, který není vyvolán touhou zbavit se závislosti na EU, ale o proces, který je dán především tržně motivovanými silami. Naše závislost na EU se bude snižovat s technologickou vyspělostí a myslím si, že ta by se mohla zvyšovat rychleji, než tomu bylo v posledních letech,“ dodal Brožka.

V teritoriální struktuře vývozu meziročně oslabilo zastoupení států EU o 2,1 procentního bodu. Naopak pozice států mimo EU meziročně posílila o 2,1 procentního bodu, uvedl Český statistický úřad.

Rozhodující část vývozu, více než 80 procent, směřovala loni do třinácti států, nejvíc do Německa. Podíl západního souseda na tuzemském vývozu se loni snížil na 31,4 procenta. Celkem český vývoz loni meziročně vzrostl o 6,7 procenta a dosáhl tří bilionů korun.

Česká exportní strategie podporuje obchod s mimoevropskými státy
Exportní strategie ČR pro období 2012 až 2020 definuje 12 prioritních zemí, v nichž chce stát podporovat tuzemské vývozce. Jde třeba o Brazílii, Čínu, Indii, Rusko a Turecko. Dokument rovněž ur4uje skupinu 25 zájmových zemí. Státní agentury CzechTrade a CzechInvest nyní otevírají nová zastoupení v Buenos Aires, Sydney, Tel Avivu, Casablance, Pekingu a posílí pobočku v Sao Paulu. Celkem chce ministerstvo průmyslu rozšířit síť svých obchodních misí ve světě až na 70, náklady nepřekročí 200 milionů korun.