Zůstanou billboardy u menších silnic? Úprava se vrací poslancům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Plánované razantní omezení billboardů se možná bude týkat jen těch, které jsou podél dálnic a silnic první třídy. Horní komora totiž upravila sněmovní verzi novely zákona o pozemních komunikacích, podle níž se mělo omezení vztahovat na reklamní poutače u všech silnic. Takto razantní krok by podle senátorů vedl k výpadkům na příjmech z daní, obecní rozpočty by pak tratily na příjmech z pronájmu pozemků. Například pražský rozpočet by prý přišel o desítky milionů korun.

Senátní verze zachovává současná pravidla pro billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy. Poslanci o podobě omezení billboardů budou muset rozhodnout znovu.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) senátní úpravy s ohledem na negativní ekonomické dopady připustil jako možné s ohledem na to, že „reklama je obzvláště nebezpečná při rychlostech nad 80 kilometrů na hodinu“.

Postavil se naopak proti doporučení hospodářského výboru, který na návrh senátora ČSSD Karla Korytáře omezování billboardů odmítl. „Pokud by byla zachována současná právní úprava, neumožnilo by to řešit reklamní plochy umístěné na dobu neurčitou,“ uvedl Dobeš.

Korytář varoval před tím, že omezení může vést k arbitrážím proti ČR ze strany reklamních agentur a provozovatelů billboardů. Podle Dobeše ale tyto arbitráže nemají naději na úspěch, neboť omezení je ve veřejném zájmu, kterým je bezpečnost silničního provozu. Korytář namítl, že pro toto tvrzení nebyla předložena dostatečná analýza. Nynější pravidla regulace billboardů pokládá za dostatečně přísná.

Razantnější omezení prosazuje dopravní policie

Za razantní omezení se naopak přimlouvala nejen dopravní policie, ale také třeba Autoklub ČR. Upozorňují na to, že řada současných billboardů sice nesplňuje zákonné podmínky pro jejich umístění, ale je obtížné je zrušit.

Podle kritiků by prý ale celkové omezení vychýlilo poměry na reklamním trhu ve prospěch firmy, která má pronajaty reklamní plochy na budovách v Praze.