Alternativa ke zbourání nádraží není reálná

Developerská společnost Sekyra Group si stojí za plánem zbourat funkcionalistickou budovu pražského Nákladového nádraží Žižkov. Firma představila několik posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou stavby.

Proti záměru zbourat budovu, která je součástí výstavby na území nádraží, je místní občanské sdružení Tady není developerovo. Na pozemcích nádraží mají vzniknout byty pro 15 tisíc lidí. Developeři chtějí vybudovat také kancelářské budovy nebo obchodní plochy. V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group. V projektových firmách, které projekty na místě nádraží připravují, mají majetkovou účast České dráhy, jež jsou vlastníkem celého území. Sekyra Group se odvolává na architektonické posudky, které plán na zbourání historické stavby také posvětily.

Například architekt Vladimír Šlapeta se domnívá, že zachování celého původního areálu je nereálné. „Vytvářelo by značné překážky velkorysému prostorovému konceptu nové zástavby, které by se problematická památková hodnota bez původní funkce nemohla vyrovnat,“ soudí odborník.

#####Veřejný zájem hovoří proti zachování budov

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce. Ta má areál napojit na nynější dopravní tepny. Developerský plán počítá se zbouráním funkcionalistické stavby. „Odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování této komunikace,“ řekl Luděk Sekyra, hlavní akcionář Sekyra Group. „Když developer mluví o veřejném zájmu, obávám se, že má na mysli především vlastní zisk,“ řekl Tomáš Mikeska, předseda občanského sdružení Tady není developerovo. Ministerstvo kultury nyní řeší, jestli budovu nádraží prohlásí za kulturní památku. Úřad část nádraží kulturní památkou vyhlásil už v prosinci, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal.