Bez slevy bývá výrobek levnější
Kdykoliv člověk zaklepe na kancelář Libuše Oulehlové na budějovickém Senovážném náměstí, má jistotu, že jí vstoupí do pracovní schůzky. Je permanentně zaměstnaná. Jen za loňský rok řešilo místní Sdružení obrany spotřebitelů případy 2866 lidí. Unavená ale nevypadá. „Lidé se nevyznají v paragrafech, potřebují pomoc,“ tvrdí.
Radíte lidem, jak se bránit před nepoctivými obchodníky. Stalo se vám někdy, že jste sama naletěla?
Bohužel, stalo. Měla jsem někde od roku 1995 uložené peníze a pak jsem o ně přišla. Teď to řeším. Ale jinak jsem velice opatrná, snažím se problémům předcházet.
S jakými problémy k vám lidé nejčastěji chodí?
Časté jsou reklamace. V poslední době taky řešíme, že si lidé nakoupí zboží mimo takzvané prostory obvyklé, kde je možnost vrácení zboží do čtrnácti dnů, zboží vrátí, ale firma jim už nedá peníze.
Čím to je? Pohrdají zákazníky?
Myslím si, že některé firmy nemají peníze, aby je mohly vracet za nekvalitní zboží. A to, že pohrdají zákazníky, je bohužel samozřejmé. Protože ten, kdo prodává nekvalitní zboží nebo si za něj řekne o nesmyslné sumy, ví, že šidí. Řešíme případy, kdy si někdo za sadu hrnců naúčtuje třicet, čtyřicet i třeba šedesát tisíc korun.
Pak je ale otázka, proč lidé takovou přemrštěnou částku zaplatí.
Musíme si uvědomit, jak ten obchod probíhá. Firma lidi někam pozve, nabídne jim jídlo…
Mluvíte o známých akcích pro seniory?
Jenže to se netýká jen seniorů. Sem přijdou i třeba čtyřicetiletí lidé, kteří byli na takové akci. Firma jim nabídne nejen jídlo, ale i výlet, je to pro ně rozptýlení. Obzvláště senioři jsou bezbranní lidé, se kterými se dobře manipuluje. Žili v režimu, který byl jako pionýrský tábor. Nesměli moc ven, ale uvnitř tábora byli chránění. Ceny byly všude stejné a oni si nezvykli, že by je mohl někdo chtít okrást. Stávají se snadnou kořistí podvodníků.
Jak to na reklamní akci vypadá?
Pozvou si je stranou, každého zvlášť a začne nátlak. To se nestydíte se u nás jenom najíst a nic si nekoupit? Proč jste sem tedy vůbec jezdil? Rozmáhá se tam ještě jeden nešvar – zástupci firmy donutí důchodce, aby podepsali, že si je sami pozvali domů za účelem koupě.
Co to znamená?
Zákon říká, že pokud si koupíte zboží mimo prostory obvyklé, můžete do čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy. To ale neplatí v případě, že si je pozvete za účelem koupě.
Řešila jsem nedávno jeden zvláštní případ. Paní byla na reklamní akci. Podepsala tam kupní smlouvu a také smlouvu k úvěru. Když přijela domů, rodina jí to rozmluvila. Odstoupila včas. Jenže ten podnik to nenahlásil Home Creditu, který tak neustále urgoval peníze. Paní jim pořád psala, že nic nedluží. A dluh jí rostl, z osmnácti tisíc se dostal na šedesát. Paní je osmdesát a teď dostala zprávu ze sociální péče z Prahy, že jí budou strhávat peníze z důchodu.
Může s tím ještě něco dělat?
Poradili jsme jí podat trestní oznámení a dát žalobu na firmu, u které včas odstoupila od smlouvy. Jak je možné, že si ponechali peníze, když nevydali zboží? To je hrůza, takové případy se ale bohužel dějí.
Co mladí lidé? Jsou v tomto směru zodpovědnější?
Teď se nám na jihu Čech rozmáhá jedna společnost, která se zaměřuje na mladé lidi, kteří dovrší osmnácti let. Tvrdí, že si mohou hrozně moc vydělat, když složí dvacet tisíc a seženou dalších šest lidí. Z nich budou mít výdělky.
Je to pyramida?
Nevím, jestli je to přímo pyramida. V každém případě to bývá velice nevýhodné a společnost si to dobře ošetřila, aby lidé nemohli odstoupit od smlouvy. Mladí nemají zkušenost a doplácí na to.
Na co všechno si musí dát člověk pozor, pokud něco kupuje?
V první řadě musí vědět, zda si chce výrobek opravdu koupit. Udělat si průzkum trhu, porovnat ceny, výborný je k tomu internet. Když půjdete do kamenného obchodu, narazíte na spoustu slev, když ale zajdete za roh, zjistíte, že bez slevy je výrobek mnohdy levnější. A nechte si výrobek předvést. Trvejte na tom. Je pravda, že pračku vám nikdo nepředvede, ale jsou věci, které vám mohou v obchodě ukázat. Domluvte si také potvrzení záručního listu až poté, co koupené zboží vyzkoušíte.
Proč? Osobně mám radši, když to potvrdí hned, abych tam už nemusel chodit.
Když si koupíte třeba lednici, doma zjistíte, že něco nefunguje, ale už máte potvrzený záručák, bude to prodejce zpracovávat jako reklamaci. Kdežto bez potvrzeného listu vám výrobek vymění.
Kterých obchodníků je víc – těch, kteří jedou fair play, nebo těch, kteří chtějí rychle zbohatnout a nejednají poctivě?
Bohužel se utvrzuji v tom, že daleko početnější je ta druhá skupina.