Dopravu v Pardubicích „odšpuntuje“ oprava křižovatek u Parama

Ještě tři roky budou řidiči v Pardubicích trpět. Po opravě klíčové křižovatky by měl být průjezd městem plynulý.

Vloni v červenci srazilo auto u továrny Paramo v Pardubicích dva cyklisty. Zemřel řidič i oba sportovci. Podobná tragédie by se v budoucnu na problematickém místě neměla opakovat. Chodci a cyklisté budou jezdit odděleně od automobilů, nedaleko pro ně vznikne nová lávka. To však bude jen zlomek změn, které se u Parama chystají. Opravou totiž projde celá soustava nejproblematičtějších křižovatek ve městě.

Největší problém

Lidé v Pardubicích se dlouhodobě shodují, že hlavní potíží ve městě je doprava, konkrétně problematický průjezd městem a zahlcení auty na příjezdu od Hradce Králové a Chrudimi.

Situace by se měla brzy začít měnit k lepšímu, i když to bude bolestné. Ředitelství silnic a dálnic zahájí za několik měsíců rozsáhlé opravy, které zasáhnou soustavu křižovatek U Trojice, překlenou železniční tratě a změní situaci na křižovatce v blízkosti pardubického závodiště.

„Stavbu zahájíme ve druhé polovině příštího roku, máme na to v rozpočtu schválených padesát milionů korun. Práce potrvají nejméně dvě stavební sezony, to znamená dva a půl roku,“ řekl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic České republiky Bohumil Vebr.

Konkrétní termín však zatím silniční a dálniční ředitelství nezná. „Zatím není stanovený. V současné době připravujeme podklady pro zahájení výběrového řízení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Nina Ledvinová.

Podle informací Sedmičky by měly opravy začít ve druhé polovině letošního roku a cesta přes Pardubice by měla přestat být utrpením pro řidiče v průběhu roku 2014. „V zadávací dokumentaci je délka stavby stanovena na třicet čtyři měsíců. Doba výstavby bude upřesněna na základě uzavřené smlouvy o dílo,“ řekla Ledvinová. Přes tratě povedou nové mosty. Chodci a cyklisté se s auty nepotkají.

Necelá miliarda

Rekonstrukce necelý kilometr dlouhého úseku na jihozápadním okraji města bude stát zhruba 800 milionů korun. Týkat se bude mimoúrovňové křižovatky Palackého a U Trojice, přemostění přes železniční trať a mimoúrovňové křižovatky Závodiště.

„Zahájení rekonstrukce odstartuje změny, na které se v Pardubicích čeká desítky let,“ uvedl již před časem náměstek pardubické primátorky Martin Bílek.

Projektanti musejí připravit složitou stavbu. „Pro Pardubice je nejdůležitější, projíždí tam nejvíce aut v kraji. Vyřeší špatnou situaci na křižovatkách u závodiště až po křižovatku za Paramem směrem k nádraží,“ řekl Vebr.

U Trojice vznikne severojižní páteřní průtah ve čtyřpruhovém uspořádání po celé délce a zároveň dvě jednopruhové okružní křižovatky a několik odpojovacích a připojovacích bodů mimoúrovňového křížení. Silnice první třídy číslo 37, po které jezdí od Hradce Králové nejvíce aut, se rozšíří ze dvou na čtyři pruhy oddělené středním dělicím pásem.

Železniční tratě z Prahy do České Třebové a z Pardubic do Hradce Králové překlenou nové mosty. Komunikace pro chodce a cyklisty budou oddělené. Vznikne pro ně cyklostezka podél silnice číslo 37 a podél silnice od Přelouče, kde vede stávající cyklostezka po silničním mostě. Právě tam by měla vzniknout samostatná nová lávka pro pěší a cyklisty. Všechna křížení chodců a cyklistů s motoristy budou mimoúrovňová.

Více prostoru pro projíždějící auta vznikne na křižovatce Závodiště. Vzniknou tam nové jízdní pruhy, které by měly zajistit plynulý průjezd a odbočování v nejkritičtějších místech. Křížení dvou čtyřpruhových silnic v dolní části křižovatky silničáři vyřeší okružní křižovatkou o průměru čtyřicet metrů, se dvěma samostatnými odbočovacími pruhy vpravo a jedním samostatným přímým pruhem ve směru na Hradec Králové a Chrudim vedoucím mimo okružní křižovatku.

Řidiči se musí připravit na to, že zlepšení dopravní situace budou předcházet potíže. Složité stavební práce přinesou dopravní omezení. „Obávám se, že zprovoznění čtyřpruhu z Hradce Králové bude znamenat v Pardubicích problémy,“ připustil před časem Vebr.

Dva kolapsy ročně

Zácpy jsou u Parama běžné během dopravních špiček. Dvakrát za rok navíc zažívají křižovatky kolaps, když se konají velké dostihové a plochodrážní závody, na které se většina řidičů jinudy nedostane - Velká pardubická a Zlatá přilba. Nakolik budou nervy řidičů napjaté během rekonstrukce, zatím není jasné.

„Omezení dopravy se budeme snažit minimalizovat. Konkrétně budou známa až po dokončení výběrového řízení na zhotovitele stavby,“ sdělila Ledvinová.

V cestě stojí stavbě nejen železniční trať, ale také nebezpečí výbuchu. „Předpokládá se, že tam mohou být i nevybuchlé pumy z druhé světové války,“ řekl Vebr. V okolí mohou být rozeseté desítky nevybuchlých bomb z náletů v roce 1944, kdy Pardubice bombardovala spojenecká letadla. Na dnešní továrnu Paramo, tehdejší fabriku Fantowerke, blízké letiště, ale i vilovou čtvrť na východním okraji města a další místa dopadly během tří úderů desítky tun výbušnin. Kolik jich v okolí Parama zůstává, není ale vůbec jasné.

„Jakékoli odhady jsou spekulativní. Velké množství svržených pum na rafinerii bylo již po druhé světové válce nalezeno,“ uvedla tisková mluvčí společnosti Paramo Jana Iovlevová. Jak situace okolo Parama vypadá, by mohla naznačit likvidace staré ekologické zátěže v lokalitě U Trojice. Ta by měla začít do jara a vedení továrny chce, aby se kryla s technologickou odstávkou, která začala počátkem prosince.

„Odstávka potrvá do začátku března letošního roku. Dokončení sanačních prací bychom proto uvítali právě v tomto termínu. V případě posunutí termínu výkopových prací v blízkosti našeho areálu budeme přijímat opatření v závislosti na konkrétní situaci. Munice se žádná najít nemusí. Pokud ano, budeme postupovat podle připraveného scénáře pro krizovou situaci,“ řekla Iovlevová.

Stovky bomb

První nálet na Pardubice proběhl v noci z 21. na 22. července 1944 a byl neúspěšný. Piloti shodili omylem 463 bomb na vilovou čtvrť Židov. Zahynulo přes čtyřicet lidí. Při druhém útoku již 24. srpna poškodili rafinerii i letiště.

Oba nálety si vyžádaly mrtvé civilisty. Poslední nálet proběhl 28. prosince a znamenal těžké poškození továrny, ale i zničení více než dvaceti lokomotiv. Bombardování Pardubic v roce 1944 stálo život přes 260 lidí.

Pardubičtí řidiči se v poslední době dočkali pohodlnějšího spojení na křižovatku u Opatovic nad Labem a dálnice do Prahy a do Hradce Králové. Většina trasy již vede ve čtyřech pruzích. Zbývá dodělat krátký úsek na okraji Pardubic, který by měl být hotový do poloviny roku, a několikakilometrový obchvat Opatovic nad Labem, který chtějí mít stavbaři hotový ještě do konce letošního roku.

Dokončení čeká v létě příštího roku přeložku silnice a nový most v Trhové Kamenici, kde se dnes jezdí přes pouhých pět metrů široký most. Přitom jde o jeden z absolutně nejfrekventovanějších tahů v Pardubickém kraji.

Nejvýznamnější plánovanou dopravní stavbou v Pardubickém kraji je pokračování rychlostní silnice R35 od Opatovic nad Labem směrem na Moravu. Nyní se odpojuje od dálnice D11 u Libišan a vede několik kilometrů k opatovické křižovatce.

„Pokračovat bude v úseku od Opatovic nad Labem přes Časy po Ostrov a později dále směrem k hranicím kraje. Je to velice důležitá stavba nejen pro Pardubice, ale i pro Hradec Králové. Odvede náročnou kamionovou dopravu, která směřuje dále na severovýchod,“ uvedl Vebr.

Zahájení v roce 2014

Stavba by mohla začít za necelé tři roky. V současné době připravuje silniční a dálniční ředitelství výběrové řízení na dokumentaci pro stavební povolení na úseky z Opatovic do Časů a z Časů do Ostrova.

„Na zbývající část z Ostrova do Starého Města probíhá posuzování vlivu stavby na životní prostředí s předpokladem vydání stanoviska do dubna letošního roku. Nejbližší možný termín zahájení stavby prvních dvou úseků je na konci roku 2014,“ upřesnila Ledvinová.

V budoucnu by měla být rychlostní silnice R35 alternativou k dálnici D1. „Hradecká“ dálnice a nová „pětatřicítka“ bude výhodnější cestou na střední a severní Moravu a Slezsko. Pro obyvatele Pardubic je však dnes důležitější zlepšení dopravní situace ve městě.