Dvě pětiny Čechů nevyužívají realitní kanceláře, nevěří provizím | E15.cz

Dvě pětiny Čechů nevyužívají realitní kanceláře, nevěří provizím

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Zhruba 42 procent Čechů při realitních transakcích spoléhá na vlastní síly. Nedůvěra panuje zejména k výši provize realitních kanceláří, která odrazuje třetinu z nich, uvádí nejnovější průzkum agentury STEM/MARK.

Agentura oslovila 570 osob ve věku 18 až 59 let. V posledních deseti letech prodávalo, kupovalo nebo pronajímalo nemovitost pouze 35 procent dospělých. „Realitní transakce hraje obvykle velmi významnou roli v našem životě, lidé se bojí nesolidního jednání. Obchody s realitami totiž tvoří pro většinu z nás stále pole neorané,“ uvádí Petr Zvára z agentury STEM/MARK. Výrazný podíl (plná polovina) nevyužívajících služeb kanceláří se rekrutuje z obyvatel Prahy, kde jsou ceny nemovitostí, a tím i provize, nejvyšší.

značky Remax a M&M (zmínilo 15 %). Oblíbenější formou spolupráce je výhradní (38 procent) oproti nevýhradní (27 procent). Zbývajících 35 procent lidí s realitní kanceláří také spolupracovalo, nemovitost ale kupovali, takže si kancelář nevybírali.
Klienti si při prodeji nebo pronájmu konkrétní realitní kancelář vybírají především podle referencí, jejího umístění nebo podle poskytovaných služeb. Po rozhodnutí spolupracovat s kanceláří už výše provize hraje malou roli. Jako hlavní přednosti spolupráce s realitní kanceláří vnímá veřejnost především kompletní servis, pocit bezstarostnosti nebo bezpracnosti, podporu v právním servisu. Hlavním nedostatkem či bariérou spolupráce je především pocit vysoké provize, částečně nedůvěra v kvalitu poskytovaného servisu nebo dokonce obavy z podvodů či úmyslně nevýhodných smluv při honbě za ziskem.

„V souvislosti s klesajícím realitním trhem ČR v posledních letech bude zajímavé sledovat vývoj, jakým se bude ubírat důvěra veřejnosti k realitním kancelářím. Pomocí zvyšování informovanosti a znalosti rozsahu práce a služeb, zlepšování pověsti realitních kanceláří a jejich makléřů se mohou kanceláře snažit zvyšovat ukrojený podíl z koláče prováděných realitních transakcí,“ dodává agentura.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video