Ikea končí s papírovým katalogem. Projděte si jeho verze za posledních 70 let | E15.cz

Ikea končí s papírovým katalogem. Projděte si jeho verze za posledních 70 let

Petra Jansová

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

V roce 1943 vznikla jako zásilkový obchod, který nabízel tužky, pohlednice nebo obrázky. Dnes je Ikea obchodním řetězcem se 433 obchody v 53 zemích po celém světě. Při příležitosti výročí 70 let od vydání prvního katologu přišla švédská společnost letos v létě s digitálním archivem. Nyní v prosinci papírovou verzi katalogu pak utla úplně. 

„Na obálce prního katalogu se objevilo křeslo s označením MK, jeho výroba byla po několika letech ukončena, ale tentýž produkt se vrátil do katalogu v roce 2013 s názvem Strandmon,“ uvedl pro server Bloomberg manažer Ikea muzea Per-Olof Svensson.

Zhruba do 60. let titulní stránky katalogů vypadaly jednoduše, znázorňovaly zpravidla jen jednotlivé kusy nábytku. Až později přinášely fotky na prvních stránkách možnosti využití jednotlivých produktů v interiéru.

Postupem času se podle Svenssona měnil i koncept prodeje. Myšlenka „supermarketu nábytku“ je prvotní. Myšlenka „sestav si sám“ přišla až postupem času. 

Dalším zlomovým okamžikem společnosti se stal rok 1973 a otevření prvního obchodu mimo Skandinávii, a to ve Švýcarsku. Dnes je Ikea známou firmou i v tuzemsku. 

Prohlédněte si, jak se vyvíjel design společnosti Ikea za uplynulých 70 let. S vědomím toho, že další katalogy této populární značky už budou nejspíš jen digitální. 

Fenomén katalogu Ikea

Katalog začal vycházet ve 285 tisících výtiscích na jihu Švédska. Mezitím se z něj stala jedna z největších každoročních publikací. Nejvíce kopií - přes 200 milionů - IKEA rozdala do domácností v roce 2016 na 50 světových trzích. Letos už jich vytiskla jen 40 milionů. Firma posiluje svou přítomnost na síti, kam si její zákazníci chodí pro inspiraci čím dál častěji a rovnou tam zboží i nakupují. To je také důvod konce printové verze. „Klesal počet výtisků, ale také jsme pozorovali, že lidé mnohem více využívají náš web, aplikace a sociální média. Katalog ztrácel na důležitosti,“ uvedl výkonný ředitel Inter IKEA Systems Konrad Grüss, který spravuje firemní franšízy.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video