Internet věcí aneb Svět chytrý a ještě chytřejší

Internet věcí,

Internet věcí, Zdroj: E15

Myšlenka je to geniálně jednoduchá. Vybavit předměty, se kterými se denně setkáváme, čidly, připojit je k internetu a nechat je, ať se o sebe – přednostně ale o nás – postarají. Zrodil se tak fenomén zvaný internet věcí, který začíná postupně ovlivňovat kvalitu činností, míru pohodlí i tempo našeho života. Stačí jen vymyslet, kde se dá využít. A vypadá to, že všude.

Ve městech se internet věcí postará například o kvalitu ovzduší, plynulost dopravy nebo zaplnění parkovacích ploch. „Internet věcí byl donedávna pouze internetem propojených obrazovek našich telefonů, televizí či tabletů, ale až nyní s přílivem nových nápadů a vhodných aplikovaných technologií se z něho stal pravý internet věcí,“ prohlásil Philip Moynagh, viceprezident Skupiny pro internet věcí ve společnosti Intel.

Ona pravost je podle Moynagha dána dostupností drobných a energeticky nenáročných čipů zajišťujících průběžné odesílání dat na servery, kde probíhá analýza. „Záleží jen na nápadu, kde nové možnosti využít. Každý se tak může lusknutím prstu dostat do lukrativního IT byznysu,“ míní Moynagh.

Internet teď a za pár let
Současný stav

» na světě je přes patnáct miliard zařízení napojených na internet
» počet těchto zařízení vzrostl za posledních pět let třistakrát
» moderní automobil využívá šedesát až sto čidel
» inteligentní čidlo napojené na internet, které hlídá spotřebu energií v domácnosti, může snížit náklady až o polovinu

Výhled

» města v příštích dvaceti letech investují do upgradu infrastruktury slučitelné s internetem věcí 41 bilionů dolarů
» kolem roku 2017 bude obchod s prodejní plochou tisíce metrů čtverečních využívat přes dvanáct tisíc inteligentních čidel
» kolem roku 2025 by globální úspory ve výrobě dané zavedením inteligentních čidel mohly překročit jeden bilion dolarů ročně » v roce 2025 bude na světě 37 aglomerací s počtem obyvatel odpovídajícím Česku Pramen Intel

Jednou z přelomových možností internetu věcí je projekt Smart City, tedy Chytrého města, jehož jednotlivé níže popsané části se již testují například v San José či Londýně.

Pokud budou v okolí klíčových křižovatek a dopravních tepen, mostů či parků rozmístěny detektory kvality ovzduší, město může v závislosti na závažnosti rozptylových podmínek regulovat poplatek za vjezd do centra. Toto řešení už zkouší firma Ignition Labs Swindon ve spolupráci s vybranými rezidenčními čtvrtěmi v Londýně. Čidel s napojením na internet se dočkal i proslulý Tower Bridge.

Město budoucnosti. K internetu budou připojeny větrné turbíny na pobřeží, cyklostezky (čerchovaně), silnice (červeně), parky (zeleně) nebo městská hromadná doprava (modře a oranžově). Databáze zpracovávající živá data dokáže řídit dopravu napříč městskými částmi, hlídat kvalitu ovzduší nebo regulovat spotřebu elektrické energie.Město budoucnosti. K internetu budou připojeny větrné turbíny na pobřeží, cyklostezky (čerchovaně), silnice (červeně), parky (zeleně) nebo městská hromadná doprava (modře a oranžově). Databáze zpracovávající živá data dokáže řídit dopravu napříč městskými částmi, hlídat kvalitu ovzduší nebo regulovat spotřebu elektrické energie. | E15Město budoucnosti. K internetu budou připojeny větrné turbíny na pobřeží, cyklostezky (čerchovaně), silnice (červeně), parky (zeleně) nebo městská hromadná doprava (modře a oranžově). Databáze zpracovávající živá data dokáže řídit dopravu napříč městskými částmi, hlídat kvalitu ovzduší nebo regulovat spotřebu elektrické energie.

Senzory odesílají výsledky měření do ústřední databáze, která je vyhodnocuje a obratem – například prostřednictvím zpráv SMS – informuje občany o aktuálních podmínkách. Vášnivým běžcům může třeba navrhnout alternativní trasy. Pokud v centru a kritických úsecích nastane zácpa, zaregistrovaní řidiči dostanou doporučení, aby auta při cestě do centra odstavili na záchytných parkovištích a pokračovali MHD. Na oplátku dostanou slevu nejen na parkovné, ale také na jízdenku. Součástí tipu je informace, které nejbližší parkoviště jejich vůz přijme.

Jak zvládnout kvanta dat
Rozmach služeb a technologií spojených s internetem věcí klade obrovské nároky na datacentra a jejich infrastrukturu. Změnit se tak budou muset nejen technologie, ale také obchodní modely firem, předpovídá analytická společnost Gartner. Podle ní bude na internet věcí v roce 2020 napojeno 26 miliard nejrůznějších zařízení, čidel a čipů. Analýza a využití sesbíraných dat by pak mohly generovat dodatečné tržby až 300 miliard dolarů, převážně ve službách.
„Častější nasazení internetu věcí bude generovat velké objemy dat, která budou muset být zpracovávána v reálném čase,“ uvedl analytik Gartneru Fabrizio Biscotti, podle něhož tyto nároky přinesou i nová rizika – obzvláště pak v zabezpečení dat.

Čidla lze využít také k regulaci dopravního toku a přesměrovávání dopravy ve špičkách. Napojení chytrých semaforů kamerami na centrální databázi a zapojení smluvních obchodních partnerů pomáhá vytvořit zcela novou infrastrukturu, která město zatraktivní pro turisty i obyvatele.

Chytrá čidla komunikující s příslušnou databází by mohla pomocí měření zodpovědět také na zásadní otázky radních při plánování rozvoje města: Jak účinné je vysazování nových stromů v ulicích? Jak ovlivní kvalitu vody v parcích přesměrování dopravy? Jak optimálně vytížit MHD v době špičky? Které oblasti města jsou nejvhodnější pro vznik rekreačních zón?
Jak už zmínil manažer Intelu Moynagh: Záleží opravdu jen na nápadu, kde nové možnosti využít.

Cisco chystá další krok – internet všeho
Internet všeho je další vývojová fáze, do níž se podle firmy Cisco záhy překlopí internet věcí. Nová platforma pro sběr a sdílení, analýzu a další využití dat už vstupuje do průmyslové výroby, energetiky nebo dopravy.
Tyto aplikace a služby analyzují data získaná z internetu věcí a výsledky dodávají jako vstupy podnikových procesů či podklady pro rozhodování managementu. Cisco vyvinulo systém kamerového dohledu Video Surveillance 7.6, který analyzuje obraz a určuje zaznamenané události, čímž umožňuje rychleji reagovat na mimořádné situace. Inteligentní dopravní řešení využívá sítě snímačů s decentralizovaným zpracováním dat.
„Pro ty, kdo se o internet věcí zajímají, je nejobtížnější skloubit hluboké znalosti podnikání s technickými inovacemi. Nejprve musí pochopit, jak v jejich případě vzniká hodnota a kde může internet věcí přinést hodnotu dodatečnou,“ uvedl Rob Soderbery, viceprezident společnosti Cisco pro průmyslové produkty a řešení.