Recenze: Opět povedené Retro, nyní na téma volný čas

Kniha Retro

Kniha Retro Zdroj: Repro E15

Kniha Retro
Kniha Retro
3

Po prvních dvou dílech věnovaných konzumu za dob reálného socialismu vyšel třetí díl knižní série Retro zabývající se fenoménem cestování.

Pro Michala Petrova je doba předlistopadového reálného socialismu nekonečnou studnou informací a postřehů. Důkazem je již třetí díl knižní série Retro ČS s podtitulem (Povolená) Dovolená. Název ale poněkud klame. Více než třísetstránková kniha popisuje mnohem širší okruh témat. Jejich středobodem je volný čas a všemožné způsoby, jak jej lidé za komunistického režimu trávili.

Petrov tak začíná osobní vzpomínkou na to, jak mu jako čtrnáctiletému spadly do klína tři týdny takzvaných uhelných prázdnin v lednu 1979. Tehdy kvůli prudkým mrazům nastal takový nedostatek uhlí, že zavřely školy a mnohé další instituce a tehdejší teenageři stáli před nečekaným rozhodováním, jak s takovým množstvím volna naložit.

Plynule pak přechází k dalším činnostem, které děti i dospělí ve svém volnu mohli, ale také nesměli dělat. Mnohé části knihy tak mají podobu esejů na téma jízdní kola včetně popisů tehdejších značek v čele s nezničitelným strojem typu „Ukrajina“, přehledem výrobců a jejich osudů i statistik o výrobě. Stejně důkladně se věnuje automobilismu, letectví, železnici, motorkám, autobusové dopravě či třeba fotografické technice stále více doprovázející turisty na jejich cestách. Kromě toho obsáhle a velmi přirozeně vypráví o pionýrských táborech, dovolených pořádaných tehdejším Revolučním odborovým hnutím alias ROH či o tuzemské oblibě v chataření, kempingu či v trampování.

Celý výčet pak Petrov doplňuje originálními postřehy na hranici sociologie. Třeba o tom, jak se na rozvoji cestování a možnostech trávení volného času podílelo postupné rušení pracovních sobot v sedmdesátých letech či rozvoj automobilismu.

Kdo by čekal, že kniha bude obžalobou předchozího režimu za zákazy cestování, bude zklamán. Autor se samozřejmě nevyhnul popisu až ponižujících situací žadatelů o možnosti vycestovat jinam než do socialistických zemí a nadřazeného chování celníků a státní správy obecně. Nicméně tvoří jen malou část knihy. To však nemění nic na tom, že publikace vybavená stovkami fotografií a reprodukcemi plakátů, inzerátů, reklam, článků z dobového tisku i záběrů z tehdejší filmové a televizní produkce je důkladným průvodcem po době, do níž se ale snad přece jen už většina společnosti nebude chtít vrátit.

Michal Petrov: Retro 3

Vydala: Jota