Recenze: Srdcová královna je mrazivé drama citových bouří

Srdcová královna

Srdcová královna Zdroj: Film Europe

Všechny novinky z nedávné přehlídky severských filmů Scandi dorazí i do české distribuce. Jako první se tam dostal nejúspěšnější titul letošní nabídky, vítěz divácké ceny z loňského festivalu Sundance Srdcová královna.

Na dánské drama o ženě, která svede svého nevlastního syna, během celého roku upozorňovaly především ovace pro herečku Trine Dyrholmovou. Skandinávská hvězda proslavená už prvním filmem hnutí Dogma 95 Rodinná oslava získala za roli právničky se zdánlivě dokonalým životem cenu na festivalech v Göteborgu a Curychu i nominaci na Evropskou filmovou cenu.

Všechny sošky byly zasloužené. Výkon Dyrholmové vyžadoval odstínění nevyřčených motivací a nálad, aby se z nezvyklé a složité postavy zneužívající svou sexualitu a věk stal skutečný člověk, jehož dilemata nás zajímají. A zkušená herečka všechny nuance vnitřně nespokojené ženy jménem Anna a možné důvody jejích sobeckých rozhodnutí umí předvést s bravurou, která znovu připomíná její mimořádný talent.

Režisérka a spoluscenáristka May el-Toukhyová s Dyrholmovou spolupracovala už na svém prvním filmu, romantické komedii Dlouhý příběh ve zkratce, a ví, jakou sílu v ní má. Film tedy vystavěla kolem ní. Hudba přesně vyjadřuje Anniny duševní stavy, neklidná kamera sleduje její tvář, obraz často využívá zrcadla a upozorňuje na zrádnost vnější masky a zároveň zvýrazňuje sebepopření i sebezpytování, které hlavní hrdinka postupně zažívá. Postupné je i tempo vyprávění, které dlouho a pomalu buduje stavební kameny nadcházející krize.

Velmi dobrou volbou byl také neznámý mladík Gustav Lindh, jehož svedený a zmatený teenager bolestně, ale bez teatrálních gest ukazuje, jak moc se na něm jeho macecha provinila. Film začal vznikat už v roce 2013, nyní však rezonuje silněji – jako odlišný příspěvek do stále aktuální debaty kolem témat MeToo, tedy o využívání zranitelnosti druhých a vlastního postavení. Anna jako právnička ženských obětí násilí ví, jak se chránit před nařčením, a ve svém případě sama dotlačí bývalého milence do role bezmocné oběti.

Skandinávské drama, od začátku víc psychologické a seriózní než romantické, emotivnost příběhu vyrovnává chladným pohledem kamery, soudy svých protagonistů ovšem nechává na publiku. I proto vzbudilo na festivalovém okruhu takový ohlas.

Srdcová královna
(drama, Dánsko, Švédsko 2019, 122 min.)

Režie: May el-Toukhyová