Stará známá Drtikolova geometrie

František Drtikol: Nahá geometrie

František Drtikol: Nahá geometrie Zdroj: CTK/Katerina Sulova

Galerie Gate, pražská síň Galerie Středočeského kraje, si pro své znovuotevření vybrala jedno z největších jmen české fotografie – Františka Drtikola. Expozice nazvaná Nahá geometrie představuje velmi odvážné postupy ve fotografii, Drtikol nekonvenčním způsobem kombinuje geometrické tvary s asymetrií lidského těla. Přestože nabídne komplexní pohled na nevšedního tvůrce, k dokonalosti má daleko.

Expozice představuje autorův přerod od něžných pozic přes fotografie tvořené převážně světlem až po kompozice, na nichž je lidské tělo pouhým doplňkem. Výstava také zachycuje Drtikolovo střídání typů žen v různých tvůrčích obdobích.

Na počátku dvacátých let společně s něžnými kompozicemi používá křehké modelky, později ke geometrickým kulisám vybírá mnohem výraznější typy žen či pouhé fragmenty těl. Hlavním lákadlem výstavy je fotografie Vlna, jež je nejznámějším dílem autora. Mnohem větším překvapením pro pozorné návštěvníky je ale Drtikolův obnažený autoportrét.
Nahá geometrie představuje solidní retrospektivu díla Františka Drtikola, výstavu navíc doplňují originální kontaktní fotografie (fotografie, které vzniknou osvětlením filmu přiloženého přímo na fotografický papír). Její nevýhodou je ale využití menších formátů fotografií, které nutí diváka přistupovat velmi blízko.

Kurátor Rudolf Kicken pak zcela rezignoval na jakoukoli přidanou hodnotu. Ačkoli jsou Drtikolovy fotografie atraktivní samy o sobě, většina z nich už byla několikrát k vidění a výstava nenabídne žádný nový význam. Nedávná vídeňská výstava Henriho Cartier-Bressona The Compass in the Eye: America-IndiaSoviet Union dokazuje, že silný kurátor může nabídnout nový pohled i na stokrát viděné a funguje to dokonale. Formálním nedostatkem je naprostá absence textu, který by alespoň stručně informoval o autorovi či konceptu výstavy.

František Drtikol: Nahá geometrie

Galerie Gate

Výstava trvá do 15. května
Hodnocení: 50 %