Nejdražší nákupní ulice je dnes v Hongkongu, stoupá i Praha

Hongkongská Causeway Bay sesadila newyorskou Pátou avenue z pozice nejdražší nákupní ulice světa. Pátá avenue v New Yorku přišla o svou vedoucí pozici poprvé za 11 let.

Nájemné na Avenue des Champs-Élysées v Paříži narostlo o 30 %. Poptávku po prostorách v nejlepších lokalitách nadále táhnou obchodníci s luxusním zbožím. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W). „Přitažlivost nejlepších nákupních destinací neustále roste a zpomalení globální ekonomiky ani trvající nejistota ji nijak neohrožuje,“ uvádí C&W.

V Hongkongu vyvolal rostoucí zájem o pronájmy na Causeway Bay zvýšení nájemného o 35 % na 22 307 eur/m2 ročně. Newyorskou Pátou avenue s 21 204 eur tak po 11 letech kralování připravil o titul nejdražší maloobchodní lokality světa. Praha postoupila na 27. místo s nájmy 2100 eur/m2 ročně (v roce 2011 byla 28. s nájemným 2040 eur/m2 ročně). Nejdražší pražskou lokalitou jsou ulice Na Příkopě a Václavské náměstí.

Centrální pěší zónu tvoří tzv. zlatý trojúhelník mezi náměstím Republiky, Národním muzeem a Národní třídou. Dále sem patří Pařížská ulice zaměřená na luxus. „Pěší zóna na Václavském náměstí se stále rozšiřuje. Nabízí větší plochy než ostatní hlavní nákupní ulice a očekáváme, že se stane stěžejní zónou, kde budou mít řetězce svoje největší a nejmodernější prodejny v zemi,“ dodává Kotrbáček.

Nejvýznamnější zvýšení v první desítce žebříčku Hlavní nákupní ulice světa zaznamenala pařížská Avenue des Champs-Élysées: díky
aktuálnímu nájemnému 9573 eur/m2 ročně poskočila o dvě místa na třetí pozici a tokijskou Ginzu s 8962 eur/m2 ročně odsunula na čtvrtou příčku. Na globálním trhu soupeří obchodníci s luxusním zbožím o nejžádanější nákupní adresy a způsobují růst nájemného za prvotřídní prostory. Luxusní segment zůstává navzdory všemu silný a i nadále bude hrát zásadní roli v celkové výkonnosti špičkových
lokalit na celém světě. Hongkong je maloobchodníky stále vnímán jako ideální odrazový můstek k pronikání do kontinentální Číny. A to bez ohledu na zpomalování ekonomické aktivity. Na Dálném východě se nachází pět z deseti nejdražších lokalit světa. Soutěží se
o prvotřídní prostory v žádaných lokalitách, jakými jsou Hongkong a Jižní Korea.

„Praha se soustavně umisťuje v první desítce nejoblíbenějších turistických destinací v Evropě a v regionu s ní může soupeřit jedině Vídeň. Podle našich údajů úspěch maloobchodníků na hlavních nákupních ulicích závisí především na počtu zahraničních turistů,“ poznamenává vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti C&W v České republice Michal Soták. „Praha má zavedené hlavní nákupní ulice, které přitahují globální značky i zákazníky. Proto je tam nájemné oproti Budapešti či Varšavě dvojnásobné,“ doplňuje Kotrbáček. Do Prahy ročně přicestuje zhruba 3,8 milionu zahraničních turistů, kdežto do Budapešti, druhého nejatraktivnějšího města střední Evropy, každý rok zavítá zhruba 2,6 milionu turistů.

Pražské hlavní nákupní ulice se posledních 20 let vyvíjejí směrem k lepšímu mixu nájemců. Je to zřejmé i z aktivity na trhu v poslední
době. V oblasti ulice Na Příkopě a Václavského náměstí byla otevřena vlajková prodejna firmy Pandora a provozovny firem The Body Shop, Carpisa, Reserved, Paul Bakery a Burger King. Pařížská zase přivítala firmy Tiffany & Co., Chopard, Loro Piana, Omega a na příští rok se plánuje otevření prodejny Jimmy Choo. Výhodou je i velmi jasná struktura: ulice Na Příkopě, Václavské náměstí a Palladium jsou zaměřeny na masový trh, Palladium navíc nabízí i prémiové značky. Pařížská ulice se orientuje na luxusní segment.