Protestující jeli na svoji jízdu teprve potřetí, starostové už pojedenácté
Když učitel zeměpisu Pavel Matějka organizoval první protestní jízdu cyklistů před ostravskou radnicí, přijelo před třemi lety patnáct lidí. Minulý týden dorazilo na ostravskou cyklojízdu před radnici už sto sedmdesát cyklistů. Rodiče s malými dětmi, muži v nejlepších letech na drahých strojích, draví teenageři i důchodci. Všichni psali na veliké kusy papíru své požadavky, které mají vůči radnici/viz. tabulka vlevo/. Peloton se pak vydal na cestu. Vše jistili městští strážníci na svých kolech.
Ostrava není Budapeští
Trasa vedla od radnice na Černou louku a pak po Nádražní třídě, aby se po Křižíkově a Sokolské vrátila zpět. Lidé na ulicích a na balkónech mávali, někteří řidiči se chovali jako prasata. Rozzuřený muž za volantem červeného oplu kadett na Nádražní třídě na to dupupl a všechny vztekle předjel. „Příště bychom jeli jet za plného provozu, abychom jim ukázali,“ komentoval chování některých řidičů cyklista v pelotonu. Cyklisté v Ostravě zatím stále ustupují silnějším řidičům i argumentům dopravní policie. „Chtěli jsme jet původně mnohem delší trasu přes Frýdlantské mosty až do Mariánských Hor,“ vysvětluje Matějka. Na doporučení dopravní policie však organizátoři jízdu zkrátili. A posunuli také její čas. Vyjíždělo se až o půl šesté, kdy už je dopravní špička u konce. „Na to, že vlastně nemáme žádnou profesionální podporu a svoláváme se v podstatě pomocí emailů, je potěšující jak počet cyklistů na akci vzrůstá,“ těší Matějku. Pravda, v Praze jezdí na takové jízdy tři tisíce cyklistů a v Budapešti dokonce padesát tisíc cyklistů, ale dvanáctinásobné zvýšení počtu účastníků jízdy v Ostravě možná mnohé naznačuje.
Starostové na objížďce
Na pátek naplánovali svoji cyklojízdu ostravští starostové. Na startu ráno v Krásném Poli se nakonec sjelo na tři desítky, starostů a úředníků, kteří mají s cyklostezkami co do činění. Trasa byla vytýčena mezi Krásný Polem, Porubou, Svinovem, Třebovicemi a Plesnou. Vůdčím mužem byl Martin Krejčí, poradce ostravského magistrátu pro cyklistiku. Často zastavoval a účastníkům jízdy vysvětloval co je kde špatně. „Proč je tady značka vjezdu všech vozidel, kdyby stačilo zákaz vjezdu motorových vozidel? Cyklisté, kteří tady pojedou, mohou dostat pokutu,“ kritizoval u porubské restaurace Myslivna. Nedaleko té je také závora, která má zabránit vjezdu aut do místního lesa. „Podobná závora způsobila před lety smrtelný úraz v Bartovicích. Dítě jelo v noci na kole a závory si nevšimlo. Když závory, tak alespoň s průjezdem,“ doporučoval Krejčí.
Krásné Pole, ze kterého se startovalo, bylo donedávna posledním ostravským obvodem, kudy nevedla žádná cyklistická trasa. Nyní jím lze pohodlně projet po nových stezkách z Poruby až do Velké Polomi. Starosta Tomáš Výtisk říká, že v plánu jsou i další trasy. Například k nedaleké hvězdárně a od ní zase do Poruby.
Porubská radnice patří z hlediska cyklistů k nejvstřícnějším ostravským radnicím. „V roce 2000 jsme neměli jediný kilometr cyklostezky, nyní jich máme patnáct,“ počítá místostarosta Petr Mihálik. Jeden kilometr takové cyklostezky stojí radnici přibližně jeden milión korun. „Je složité stavět v husté zástavbě,“ vysvětluje Mihálik
Milan Halenčák z odboru dopravy magistrátu během jízdy potvrdil, že cyklistů v Ostravě stále přibývá. „Cyklistická veřejnost v Ostravě sílí a všichni se domáhají bezpečnějších tras,“ konstatoval.