Řeky ožívají. Vodáci čekají na další tání

Vodáci po zimě opět ve větším počtu vyrážejí na řeky. Zatím ožila Orlice a Metuje.

Oblíbené řeky v Královéhradeckém kraji se opět plní vodáky. Někteří sice jezdí již od ledna, další od prvního tání, avšak skutečná sezona je teprve přede dveřmi.

„Pravověrní vodáci jezdí, když je voda, a nehledí na roční období. Když začne tát, vydávají se na vodu. Většina však čeká na první hezké počasí. Už předminulý víkend se začalo jezdit na Metuji či Orlici,“ uvedl Petr Ptáček z vodáckého serveru raft.cz.

Vody mnoho není a sníhu na horách je málo

Připomíná to spíše nářky, které jsou slyšet v suchých letních obdobích. Vodáci si totiž již nyní stěžují na nedostatek vody v řekách.

„Bohužel sníh je už pryč, většina odtávala již v lednu, kdy vodácká sezona začala, a jarní sezona tak vypadá ohrožená. Průtoky nyní odpovídají spíše letním stavům,“ vysvětlil Petr Ptáček.
Podle toho vypadá i návštěvnost jednotlivých úseků řek.

„Jezdí se hlavně na dolních úsecích. Metuje se jezdí od Nového Města do Jaroměře, Tichá Orlice je na limitu sjízdnosti z Letohradu, Divoká Orlice z Kostelce nebo Úpa od Havlovic,“ přiblížil Ptáček.

Voda z jarního tání však pro vodáky ještě není zcela ztracená. Kromě možnosti, že zima opět nabere dech a začne sněžit, čekají také na tání ve vyšších polohách Krkonoš.

„Velmi krásný jarní úsek je na Úpě z Havlovic do Ratibořic. Ještě o víkendu tam bylo málo vody, ale sjíždět se již dá. Očekávám, že další voda přiteče. Na Sněžce je ještě sníh, z hřebenů Krkonoš bude odtávat déle,“ řekl Ptáček.
Čilý ruch nyní panuje v loděnicích, které vodáci připravují na hlavní sezonu. Kdo ještě na opravených lodích nevyplul, chystá se je spustit na vodu co nejdříve. „Už nás svědí ruce, chceme vzít pádla zase do ruky. Vodácká sezona v té klasické podobě sice začne v polovině dubna, ale my se chystáme na loděnici již nyní, abychom pro nás vodu otevřeli,“ říkal minulý týden Jiří Roušavý z loděnice v hradecké části Malšovice, který patří zároveň k organizátorům pravidelného čištění Orlice.

Letos proběhne 4. ročník na úseku dlouhém 66 kilometrů od Doudleb nad Orlicí do Hradce Králové. Uskuteční se o víkendu 16. a 17. dubna. „Očekáváme opět účast zhruba tří set lidí. Čistit se bude ze břehu, ale zejména přímo z vody z lodí. Jarní úklid Orlice je zároveň otevřením řeky, takže nebude chybět třeba vodník,“ upřesnil Roušavý.
Novinkou letošní sezony bude rozjezd projektu s názvem Vodácká Orlice.
„Měl by vodáky informovat o situaci na řece, o zajímavých místech po cestě a také zabezpečit kritická místa. Na jezech se objeví výstražné tabule. Nebezpečné a velmi problémové jsou třeba jezy v Ústí nad Orlicí. Některé jsou provalené a řeka tam teče rychle a někde naráží do zdí. Vodáci se tam mohou ocitnout ve velmi složité situaci. Problematické jsou také jezy na Divoké Orlici, které jsou však ve střední části, kde je pro sjíždění potřeba vypouštění vody z přehrady Pastviny. To je však jen velmi zřídka,“ řekl Ptáček.
Právě po Orlici se dá dojet až do Hradce Králové. Vodáci by rádi podél koryta vybudovali lepší zázemí v podobě dalších tábořišť, avšak brání jim v tom ochrana řeky a jejího okolí, které je vyhlášeným přírodním parkem.

„Původně to bylo v plánu, avšak ochranáři se k tomu staví kriticky. Lidé by to soustředilo na jedno místo, kde by se o tábořiště někdo staral a uklízel, a netábořili by volně v přírodě. Řece by to prospělo. Zázemí pro vodáky omezeně vznikají, třetím rokem je jedno v Týništi. Chybí nám však tábořiště v Třebechovicích pod Orebem a také na Tiché Orlici v okolí Plchůvek. Zatím se s tím však nepočítá,“ řekl Ptáček.
Mapování nebezpečných jezů nyní probíhá v celé republice. Vážným problémem je totiž skutečnost, že u nich chybí důležité bezpečnostní prvky.

„Když se někdo topí, hasiči nemají možnost se zajistit a sami velmi riskují. Chybí třeba oka, na která by se mohli přivázat a bez ohrožení vlastního života zachraňovat. Týká se to všech nebezpečných jezů. Další věcí je prosté označení nebezpečných jezů, které rovněž chybí,“ uvedl Ptáček.

Na vodu do Polska? Není tam takový nával

Stále oblíbenější je sjíždění řek v Polsku. Zatím jsou vodáky téměř nedotčené, i když z východočeských měst nejsou daleko.
„Jezdí se do Polska na řeky podobného typu, jako je Orlice, které mírně meandrují. Umožňují pětidenní splutí, takže je to pro mnoho lidí lepší než vyrazit třeba na Vltavu, která je přecpaná. Navíc to není tak daleko, stačí přejet přes kopec, kde je prakticky stejná řeka,“ dodal Ptáček.