V nákupním centru vládnou místní obchodníci

OAZA Kladno byla otevřena před třemi roky v městské části Kročehlavy, kde žije na 40 tisíc obyvatel. Svojí celkovou plochou téměř 17 tisíc m2 a počtem bezmála 50 obchodů se řadí ke středně velkým nákupním centrům. Jak centrum prosperuje, jaká je jeho obsazenost? Na to jsme se zeptali asset manažera ing. Ondřeje Brady, který zastupuje vlastníka projektu, akciovou společnost CPDP Shopping Mall Kladno.

OAZA Kladno byla otevřena před třemi roky v městské části Kročehlavy, kde žije na 40 tisíc obyvatel. Svojí celkovou plochou téměř 17 tisíc m2 a počtem bezmála 50 obchodů se řadí ke středně velkým nákupním centrům. Jak centrum prosperuje, jaká je jeho obsazenost? Na to jsme se zeptali asset manažera ing. Ondřeje Brady, který zastupuje vlastníka projektu, akciovou společnost CPDP Shopping Mall Kladno.

Jak byste charakterizoval aktuální situaci na maloobchodním trhu?

Poslední dobou je situace složitá. Pokračuje krize, někteří se bojí už opět další krize a tím je ovlivněno chování obchodníků i spotřebitelů. Zákazníci dnes více počítají, a to jsou věci, které mají na maloobchod zásadní vliv. Pokud dnes někdo mluví o oživení, tak je to spíše zbožné přání především těch, kteří by ho potřebovali, nežli skutečný obraz reálné situace ekonomiky.

Má OAZA v místě konkurenci, či je na výsluní?

Existuje přirozená konkurence v podobě kamenných obchodů na pěší zóně. Tam je několik dobrých obchodů a lidé sem byli zvyklí chodit. Když se OAZA otevřela, bylo otázkou, nakolik se nám podaří klienty naučit chodit do nového prostředí. Mezitím vyrostla další menší konkurence, tou je Shopping Jih – několik středně velkých obchodů bez pasáže. Dosud neotevřenou konkurencí je v centru města připravovaný projekt společnosti Crestyl. Ten je zatím pouze v plánu. Nájemci přirozeně zvažují, zda v Kladně, které má 75 tisíc obyvatel, mít obchodní jednotku u nás teď, nebo v centru města možná někdy v budoucnu. Expanze obchodních řetězců jsou v dnešní době spíše pomalejší. To nás trochu trápí.

Má kladenské centrum šanci na expanzi, jsou tam pozemky k případnému rozšiřování?

Má, a dokonce je zpracovaná studie na rozšíření zhruba o stejně velkou obchodní plochu. Ale faktem je, že je třeba nejdříve obsadit stávající prostory a pak se rozhlížet dál. Potom se teprve budeme moci zabývat expanzí. Projekt tu je, pozemky jsou připraveny, takže rozšíření je možné.

Co dnes musí dělat majitel OC, aby zajistil jeho úspěch?

Důležitý je mix obchodů a samozřejmě hraje roli lokalita a dopravní dostupnost. Ale teprve když máte dobrou lokalitu, tak se podaří vytvořit správný tenant mix. Musí fungovat obojí. A do určité míry se dá říci, že to OAZA má. Dnes do nákupních center přicházejí častěji než dřív lokální nájemci. Jsou to nájemci specifičtí, kteří sice neznají detailně situaci v nákupních centrech, teprve tuto oblast objevují, ale mnohdy mají zajímavý sortiment. Konkrétně v Kladně, kdy spádovou oblastí je především Kladno a blízké okolí, mají lokální nájemci dobrou pozici. Místní zákazníci je znají, znají jejich produkty, kvalitu služeb a bylo jen otázkou času, než se sem místní obchodníci přesunuli.

Chybí vám asi deset obchodů do stoprocentní obsazenosti. Čím lákáte nájemce, jaký je vztah pronajímatel–nájemce?

Máte konkrétní příklad?

Teď zrovna jsme otevřeli Czech Point. Vyhověli jsme jejich požadavku, aby otevírací dobu neměli shodnou s otevírací dobou nákupního centra. Z naší strany je to ústupek, protože jedna z prvních věcí – základ fungování nákupního centra – je, aby měly otevřeny všechny pronajaté obchody, pochopitelně ve stejný čas. Vnímali jsme tohoto nájemce jako specifického, protože pro obě strany je výhodné, aby tu měl zastoupení. Prostě v neděli Czech Point není otevřen. Dříve by se to nestalo, určitě by se našel nájemce, který bude mít otevřeno sedm dní v týdnu. Dnes se ta výjimka udělí, aby centrum bylo atraktivní. Spokojeni jsou všichni.

Co jste ještě ochotni učinit pro zvýšení prosperity OC?

Je to jiné než v minulosti. Majitel centra se musí věnovat každodenní péči o nájemce – ať už je to jednání s novými, či stávajícími. Dáváme si záležet na marketingových aktivitách, staráme se o centrum, aby na zákazníky působilo pozitivně, aby tu lidé našli nejen shopping, ale také kvalitní služby, kulturní či sportovní vyžití, místo pro schůzku nebo posezení u kávy.