Akcie, měny & názory Vladana Gallistla: Opojná vůně kávy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv e15

Po roce od nástupu do čela amerického výrobce slazených limonád Coca-Coly rozjel James Quincey divokou investiční jízdu. Nejprve koupil podíl ve výrobci sportovních nápojů BodyArmor, aby lépe čelil konkurenci Gatorade. A nyní udělal skutečnou ránu. Coca-Cola doslova vtrhla do kavárenského byznysu, když koupila řetězec Costa Coffee.

Sázka na rychle rostoucí a ziskový nápojový segment má jistě logiku. Otázkou ovšem je, zda Coca-Cola nekupuje draho. Za britský řetězec kaváren totiž zaplatila více než šestnáctinásobek EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy), což je vyšší ocenění, než má kavárenský obr Starbucks. Zaplatila tak přibližně o miliardu liber víc, než řada analytiků čekala. Potíží taky může být, zda nový šéf Coca-Coly nebyl k investicím dotlačen akcionáři, kteří asi nejsou úplně šťastní při pohledu na akcie firmy, které dva roky přešlapují prakticky na místě.

Vysoká cena tak může být ospravedlněna jen tím, že Coca-Cola ještě zvýší obrátky při expanzi kavárenského řetězce, kterou úspěšně provedl předchozí majitel – britský konglomerát Whitbread. A zároveň dokáže prodávat v kavárnách vlastní nápoje. Pokud se to nepodaří, tak investice do Costa Coffee může být pro akcionáře i Quinceyho nakonec příliš silná káva, z níž se jim zatočí hlava.