Vstříc mediální katastrofě. Proč by novináři už neměli hrát roli věčného otloukánka

Média v Česku nečelí jen konkurenci Googlu a Facebooku, ale i domácího technologického hráče Seznamu

Média v Česku nečelí jen konkurenci Googlu a Facebooku, ale i domácího technologického hráče Seznamu Zdroj: Reuters

Už jsme si zvykli na to, že každé zhoršení ekonomické situace vyvolá pořádnou přehlídku natažených rukou, které potřebují úlevy a přímou finanční pomoc. Teď nemám na mysli ani tak firmy, ale celou řadu segmentů ekonomiky. Máme ostatně za sebou období, kdy jsme z okna vyhodili jeden bilion korun, abychom kompenzovali nesmyslná opatření, která vláda přijala v domnění, že tím nějak ukočíruje pandemii covidu. Výsledkem bylo, že nějakých 90 procent této pomoci nemělo s covidem nic společného.

Teď nás čeká druhé kolo. S rostoucí inflací a vysokými cenami energie se opět rozjíždějí dostihy, kdo uloupne ze státní kasy víc. Přiznám se, že někdy to sleduji s hořkým úsměvem, protože se nacházím celý život v segmentu, který nikdy žádnou pomoc nebral. A říkám si, jestli média nejsou sama proti sobě, když žádné nároky nevznášejí. Vím, že někteří z vás možná nesnášejí novináře, ale pojďme si bez obalu říct, jaká situace v médiích panuje. Úplně otevřeně můžeme hovořit o jejich zániku, pokud se situace nezmění.

Koláče bez práce

Tou největší bolestí je neexistence „hřiště“, na němž by platila jednotná a férová pravidla. Je to ostatně vidět na projednávání autorské směrnice, která leží ve sněmovně. Netuším, jak jednání dopadne, ale ukazuje se hlubší problém, který je mimochodem v Česku ještě vážnější než ve zbytku Evropy. Média dlouhodobě stojí proti obřím technologickým firmám, které žijí z jejich obsahu, neplatí pro ně žádná pravidla, netýkají se jich zákony a regulace a k tomu se ani neobtěžují s placením daní. Google, Facebook a spol. jsou v podstatě jen obří reklamní společnosti, které ovšem prodávají reklamu na obsahu, jejž nevytvořily.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!